Recensie: Verlichting RECENSIE

Recensie: Verlichting – Stephen King

Scott Carey woont in het plaatsje Castle Rock. Zijn lesbische buren zijn niet erg geliefd in het stadje. Hun pas geopende restaurant draait erg slecht en wanneer de jaarlijkse hardloopwedstrijd eraan komt, is dat dé kans voor de vrouwen om hun restaurant onder de aandacht te brengen. Ze krijgen daarbij onverwacht hulp van Scott. Die laatste heeft nochtans genoeg aan zijn eigen problemen. Hij verliest steeds gewicht, maar het vreemde is dat dit uitwendig niet te zien is. Wat gebeurt er wanneer de weegschaal straks op nul staat?

Stephen King is een meester in het vertellen van bizarre verhalen en dat komt ook weer tot zijn recht in Verlichting. De opzet van het verhaal, over een man die gewicht verliest zonder dat dit zichtbaar is aan de buitenkant, is erg prikkelend voor de fantasie van de lezer. Je gaat jezelf een voorstelling proberen te maken van hoe dat dan precies in zijn werk gaat. De beschrijvingen over Scott en zijn gevoelens met betrekking tot dat vreemde gewichtsverlies, zorgen ervoor dat je helemaal meeleeft met zijn personage. Dat heeft tot gevolg dat het op bepaalde momenten nog best emotioneel wordt en dat je als gevoelige lezer beter een zakdoek bij de hand kan hebben, voor het geval dat.

Toch is het bizarre niet wat de boventoon voert in Verlichting. De antipathie van de inwoners voor het lesbische koppel en hun strijd om zich te handhaven in het plaatsje vormen een groot deel van het verhaal. Het maatschappelijke probleem dat King hiermee aan de kaak stelt is actueel en iets waarmee ieder van ons op een bepaald moment in zijn leven mee in aanraking komt. Natuurlijk speelt dit verhaal zich af in een geïsoleerd, klein stadje en hopen we allemaal dat we ruimdenkender zijn dan de gemiddelde persoon daar, maar toch… deze discriminatie komt waarschijnlijk vaker voor dan we vermoeden.

Verlichting is een novelle met een vlotte schrijfstijl. De conversaties voelen natuurlijk aan en het verhaal wordt in behapbare bewoording verteld. Nergens gaat het tempo er een moment uit of moet je je afvragen wat de auteur nu precies bedoelt. In weinig woorden slaagt King erin om duidelijk te maken wat hij wil zeggen en om een personage heel treffend neer te zetten. Dit zorgt ervoor dat het lezen eigenlijk in een zucht voorbij is. En dat is erg jammer, want het verhaal had gerust nog enkele honderden pagina’s meer mogen bevatten. Toch heeft een novelle een extra aantrekkingskracht. Sommige lezers houden nu eenmaal niet van té dikke boeken en zullen eerder geneigd zijn om naar een dun boekje te grijpen. Op deze manier kan King misschien wat nieuwe fans aan zijn trouwe schare toevoegen.

De combinatie van dagdagelijkse problemen en scenario’s met het bovennatuurlijke aspect van het gewichtsverlies, zorgt voor een unieke combinatie. Verlichting pak je op en het verhaal laat je niet meer los tot je het hebt uitgelezen. Het is een reis langs verschillende menselijke gevoelens, zoals loslaten en verdraagzaamheid, verpakt in een hartverwarmend verhaal. Hoe onverwacht nieuwe vriendschappen kunnen ontstaan en hoe deze even waardevol blijken te zijn als de oude, bestaande. Hoe je het beste kan maken van een slechte situatie. En hoe je je leert openstellen voor anderen. Lees dit boekje en geniet.

Recensie: Verlichting – Stephen King

Verlichting

1  2  3  4  5

Scott Carey blijft gewicht verliezen zonder dat zijn uiterlijk verandert, en zo gebeuren er wel meer vreemde dingen. In het plaatsje Castle Rock belandt hij midden in een escalerende ruzie met zijn lesbische buren. Een van hen is vriendelijk, de andere cold as ice. De vrouwen willen een restaurant openen maar de inwoners willen niets weten van een lesbisch koppel. Als Scott inziet met wat voor vooroordelen zij, en hijzelf, te maken hebben, besluit hij te helpen. Onverwachte verbonden, de jaarlijkse hardloopwedstrijd en Scotts mysterieuze aandoening brengen het beste in mensen naar boven.