Recensie: Overal zijn vissen RECENSIE

Recensie: Overal zijn vissen – Britta Teckentrup

Overal zijn vissen is een informatief boek over het leven onder water, door Britta Teckentrup. Je leert in dit boek dat er ook zoogdieren zijn die onder water leven, leer je welke handige trucjes vissen hebben bedacht hebben om niet gegeten te worden en nog veel meer. Met Overal zijn vissen heb je een heel rijk boek in handen om alles te weten te komen over de dieren onder water.

Overal zijn vissen heeft om te beginnen al een prachtige kaft. De vissen komen uit de kaft door reliëf en zowel de titel als de naam van de auteur is gedrukt in gouden letters. Dit geeft het boek een mooie uitstraling. Naast alle informatie die je kan leren van dit boek, zijn er ook raadsels in het boek opgenomen. Zo wordt er met enige regelmaat gevraagd of je een bepaald soort vissen kunt vinden. Dit maakt je als lezer scherper om bewust naar de illustraties te kijken. En pas als je goed de tijd neemt, zie je hoe rijk en gedetailleerd deze zijn. Het is een kinderboek, maar bepaalde woorden en termen vragen wel wat extra uitleg. Bijvoorbeeld wanneer de verdeling tussen het zoet- en het zoutwater in de wereld wordt uitgedrukt in procenten. Jonge kinderen zullen dit niet kunnen begrijpen en dit heeft dan ook wat extra uitleg nodig. Wat oudere kinderen die hier al wel kennis van hebben, zullen wellicht bij sommige woorden extra uitleg nodig hebben maar afgezien daarvan is dit boek zeker geschikt voor liefhebbers van vissen of bijvoorbeeld bij het maken van een werkstuk. Overal zijn vissen bevat ook weetjes die ik zelf niet wist. Bijvoorbeeld dat anemoonvissen allemaal worden geboren als mannetje en zich eventueel veranderen in een vrouwtje wanneer het oppervrouwtje dood is. Daarnaast snijdt Overal zijn vissen ook een maatschappelijk thema aan, namelijk: de plastic soep. Het boek beschrijft wat dit is en hoe je dit kan tegengaan. Ik vond het mooi om te lezen dat een kinderboek dit soort onderwerpen aangaat.

Concluderend heeft Britta Teckentrup met Overal zijn vissen een mooi document gemaakt voor alle kinderen die meer willen weten over het leven in de zee. Over hoe zij zich voortplanten en wat zij voor handige trucjes hebben bedacht om te voorkomen dat zij opgegeten zullen worden.

Overal zijn vissen

1  2  3  4  5

Zet je duikbril op en duik onder water! Bekijk de rivieren waar zalmen uit het water springen. Geniet van koraalriffen waar papegaaivissen knabbelen aan het koraal. En verbaas je erover hoe op een diepte van duizenden meters lantaarnvissen hun licht laten schjnen in de duisternis.

De vissenwereld is fascinerend en vol verrassingen!

Met levendige kleuren en verhalen brengt bestsellerauteur Britta Teckentrup deze bijzondere dierenwereld tot leven.