Recensie: Familie op de vlucht RECENSIE

Recensie: Familie op de vlucht – Diney Costeloe

In Familie op de vlucht zet Diney Costeloe direct de toon door te starten met de antisemitische ‘rassenwetten van Neurenberg’ en ‘wet ter bescherming van het Duitse bloed en de Duitse eer’ die opgesteld zijn in 1935. Ondanks dat de geschiedenis bekend is, kwam het zo zwart op wit toch opnieuw confronterend over.

In tegenstelling tot veel boeken over de Jodenvervolging begint dit boek voor de daadwerkelijke uitbraak van de Tweede Wereldoorlog, in 1937. Een periode die in Duitsland al sterk gekenmerkt wordt door de toenemende haat tegen de Joden en beperkingen voor de Joden. Het verhaal start wanneer het Joodse gezin, bestaande uit Kurt, Ruth en hun kinderen Laura, Inge, Peter en Hans, worden opgeschrikt door rellen in de straat waarbij hun winkel in brand wordt gestoken en vader Kurt wordt opgepakt. Daarmee begint hun vlucht in een tijd waarin de Joden steeds verder onderdrukt worden.

We volgen in Familie op de vlucht afwisselend Ruth met haar kinderen en Kurt tussen het najaar van 1937 en de zomer van 1939. Ruth moet voortdurend op zoek naar een veilige plek voor haar gezin. Iets wat steeds lastiger wordt en waarbij ze moeilijke keuzes moet maken. Kurt weet vrij te komen uit zijn gevangenschap en probeert er vervolgens ook alles aan te doen om zijn gezin in veiligheid te brengen. Deze afwisseling in perspectief geeft een extra spanning aan het verhaal, zeker aangezien we als lezer beter op de hoogte zijn van de gebeurtenissen dan Ruth en Kurt zelf, aangezien er tussen beide nauwelijks contact mogelijk is.

De schrijfstijl van Diney Costeloe is erg toegankelijk en prettig leesbaar. Het verhaal is uiteraard geromantiseerd, en hoewel er soms iets teveel sprake lijkt te zijn van toeval, komt Familie op de vlucht heel realistisch over en zal het de werkelijke gebeurtenissen behoorlijk goed benaderen. Je kunt je als lezer een goed beeld vormen van de situatie door de vele details. Daarnaast slaagt de auteur er ook goed in om de gevoelens van de hoofdpersonen over te brengen, zoals schuldgevoel naar vrienden die je in gevaar brengt, pijnlijke keuzes die gemaakt moeten worden en wanhoop. Schrijnend is ook de voelbare haat tegen de Joden onder de bevolking.

Er zijn al veel boeken geschreven over de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging, maar er kunnen waarschijnlijk nooit genoeg boeken zijn. De geschiedenis moet verteld blijven worden, en met Familie op de vlucht is het Diney Coesteloe zeker gelukt om een indringend portret te schetsen van hoe de Jodenvervolging er voor veel Joodse gezinnen uit Duitsland uitgezien zal hebben. Een aanrader.

Familie op de vlucht

1  2  3  4  5

"Familie op de vlucht' is opnieuw een hartverscheurend verhaal van Diney Costeloe, de bestsellerauteur van "De verloren kinderen' en "Het meisje zonder naam'.

Duitsland, 1937. Naarmate de nazi's het land verder in hun greep krijgen, wordt Joden het leven steeds moeilijker gemaakt. Ruth en Kurt moeten toekijken hoe hun kinderen, Laura, Inge en de tweeling Peter en Hans, getreiterd en vernederd worden. Als Kurt wordt opgepakt door de SS, ziet Ruth geen andere mogelijkheid dan met de kinderen aan de hand te vluchten. Maar waar kunnen ze heen, waar zijn ze nog veilig? Wat volgt is een wanhopige zwerftocht door een land waarin helden en verraders er precies hetzelfde uit zien…