Recensie: Vos 8 RECENSIE

Recensie: Vos 8 – George Saunders

Vos 8 leeft met een bende soortgenoten in het bos, maar leerde mensentaal door onder een raam te luisteren naar de mensen en de verhalen die ze voorlazen. Hij is een dromer, maar wanneer de bouw van een winkelcentrum de leefwereld van zijn soortgenoten bedreigt, moet hij actie ondernemen.

Vos 8 is een micronovelle van George Saunders. Het verhaal telt een vijftigtal pagina’s en neemt de lezer mee naar een plek in de natuur die bruut verstoort wordt door de mensen en waar de vossen die er wonen zich geen raad weten met de nieuwe omstandigheden.

Het boekje van Saunders verscheen origineel in het Engels, of toch soort van. De taal die in beide versies wordt gebruikt is te lezen, maar wijkt af van de standaard. Het is de vossenversie van mensentaal. Wat in het Engels zo gaat: “Deer Reeder: First may I say, sorry for any werds I spel rong. Because I am a fox!”, vertaalt zich naar het Nederlands als ‘Beste leezur, Allereerst wil ik zegge sorrie as ik woorde furkeert spel. Ik ben un Vos!”. Furtalers Erik Bindervoet en Robbert-Jan Henkes hebben hun best gedaan om er iets moois van te maken. Het is charmant om te lezen, maar niet zo vanzelfsprekend en kost hier en daar wat moeite om te ontcijferen. Wie bereidt is om het ongewone taalgebruik voor lief te nemen, ontdekt echter een mooie fabel over de verhouding van de mens tot de natuur en de gevolgen ervan op de plaatselijke fauna.

Vos 8 heeft een eenvoudige opzet. Het hoofdpersonage schrijft een brief aan de mensen om het verhaal van zijn familie te vertellen. Hij begint met zichzelf en zijn speciale vaardigheid voor te stellen om vervolgens de bouw van het winkelcentrum en de impact ervan aan te brengen. Een tragische gebeurtenis drijft hem weg van zijn leefgebied, maar hij is de groep waarin hij leefde niet vergeten. Om die reden zoekt hij contact. Auteur George Saunders heeft van zijn vos een aandoenlijk karakter gemaakt dat fouten kan maken, beslissingen naast zich neer kan leggen, maar vooral het goed voor lijkt te hebben met zijn soortgenoten. Vergeet die sluwe Reinaert, Vos 8 trekt de lezer mee naar het bos, het weiland en de rivier.

Het verhaal van George Saunders heeft iets weg van Richard Adams Watership Down. Door het format van een micronovelle is het echter veel bondiger en wordt de vos gedwongen om niet te omslachtig, maar concreet te vertellen. Het is een tragisch verhaal dat ondersteund wordt door de humor die het taalgebruik teweeg brengt. Vos 8 heeft geen antwoorden, maar stelt wel de juiste vragen.

Recensie: Vos 8 – George Saunders

Vos 8

George Saunders

26 februari 2019

ISBN 9789044541755
    Uitgever De Geus
    80 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Vos 8 is de dagdromer van de groep, zijn medevossen nemen hem nooit helemaal serieus. Totdat hij zichzelf iets bijzonders leert. Avond aan avond luistert hij buiten een raam stiekem naar verhaaltjes voor het slapengaan. Net zo lang tot ook hij "mensuhtaal' spreekt. Dankzij de taal raakt hij mateloos gefascineerd door de wereld van de mensen. Maar wanneer hun boeiende nieuwe winkelcentrum de leefwereld van de vossen bedreigt, besluit hij dat het tijd is om in actie te komen.