Recensie: Frankenstein in Bagdad RECENSIE

Recensie: Frankenstein in Bagdad – Ahmed Saadawi

Frankenstein in Bagdad is het eerste boek van Ahmed Saadawi dat in het Nederlands is vertaald. Het speelt zich af rond 2005 wanneer Bagdad bezet is door de Amerikanen. Bomaanslagen zijn aan de orde van de dag en hierdoor zijn er veel verminkte slachtoffers en losse lichaamsdelen. Hadi de voddenman besluit losse lichaamsdelen aan elkaar te naaien zodat er een compleet lichaam ontstaat dat begraven kan worden. Wanneer echter een dolende ziel zich nestelt in dit lijk omdat zijn eigen lichaam is verdwenen komt het lijk, dat Dinges genoemd wordt, tot leven en volgt er een reeks aan mysterieuze moorden door een ogenschijnlijk onsterfelijk wezen.

Rondom het verhaal van de mysterieuze Dinges maken we kennis met veel verschillende personages, hun verhalen en hoe ze zich staande proberen te houden in een door oorlog verscheurde stad. De veelheid aan personages, in combinatie met de Arabisch namen, maakt het in het begin wel lastig om in het verhaal te komen en te onthouden wie ook al weer wie was. De namenlijst achterin het boek is dan ook zeker een waardevolle toevoeging, en naarmate het verhaal vordert lukt het beter om de verschillende personages uit elkaar te houden. Door de vele wisselingen in perspectief lukt het echter niet goed om een band op te bouwen met de verschillende personages. Daarnaast komt het boek, doordat niet alle verhalen samenkomen, soms meer over als een combinatie van losse verhalen dan een doorlopend verhaal, wat het gevoel geeft dat je niet helemaal in het verhaal komt en wat de spanning ook niet altijd ten goede komt. Frankenstein in Bagdad is geen boek om even tussendoor te lezen, maar een boek om meer tijd voor te nemen.

De schrijfstijl van Ahmed Saadawi is wel prettig leesbaar. Hij geeft vaak gedetailleerde beschrijvingen van de situatie en omgeving en schuwt daarbij lugubere en gruwelijke details niet. Dat laatste is wel iets waar je als lezer tegen moet kunnen.

Het boek is een boeiende mix van realiteit (de werkelijke situatie in Bagdad op dat moment en hoe dat de levens van de mensen beïnvloed) en vertelling waarbij niet altijd duidelijk is waar de werkelijkheid ophoudt en de fantasie van de auteur begint. Het is zo geschreven dat ook onwaarschijnlijke dingen toch echt gebeurd zouden kunnen zijn.

Frankenstein in Bagdad is een surrealistisch boek, waarin je als lezer enerzijds wordt meegenomen in de harde realiteit van het leven in Bagdad, en je anderzijds kunt laten vermaken door een bizar fantasieverhaal.

Frankenstein in Bagdad

Ahmed Saadawi

5 maart 2019

ISBN 9789044541328
    Uitgever De Geus
    320 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Hadi de voddenman struint de straten van het door de vs bezette Bagdad af op zoek naar achtergelaten lichaamsdelen. Hij naait ze aan elkaar zodat de overheid het geheel als stoffelijk overschot moet erkennen en het lichaam officieel begraven kan worden. Maar dan verdwijnt het lichaam, en krijgt Bagdad te maken met een serie mysterieuze moorden. De gruwelijkste geruchten doen de ronde, over een afzichtelijk wezen dat niet gedood kan worden. En Hadi realiseert zich dat hij een monster heeft gecreëerd...