Recensie: Zonder titel #1 RECENSIE

Recensie: Zonder titel #1 - Gaea Schoeters

‘Er is tijd omdat er geen doel is. Er is geen doel omdat er tijd is. Alle tijd. Soms houdt hij ergens halt om een geur op te snuiven, een textuur te voelen, iets te proeven. Blijft hij hangen bij een detail. Om vervolgens verder te gaan, in dezelfde richting of in een andere, of zelfs om op zijn stappen terug te keren, welke weg hij kiest heeft geen belang.’ (pag 75)

Paul is een succesvolle theaterregisseur met een perfect leven. Zijn kunst is een succes en hij heeft een goed huwelijk met een prachtige vrouw, Agnes. Een goed leven dus. Op een dag wordt hij wakker met de onverklaarbare drang om dat alles, zijn werk en zijn vrouw, te verlaten. Wanneer hij kort daarna slecht nieuw te horen krijgt van zijn dokter, gooit hij zijn hele leven om en vertrekt samen met zijn ex, kunstenares Laura, op een reis door Italië. In de voetsporen van de schilder Caravaggio overdenkt hij zijn leven.

Zonder titel #1 is een interessant en filosofisch verhaal over kunst en het leven. Auteur Gaea Schoeters neemt de lezer mee naar Pauls wereld en zijn innerlijke storm van emotie en gedachtes. Het personage Paul is interessant maar ongrijpbaar en wordt vooral gedreven door lust, angst en andere sterke emoties.

Hoewel er qua verhaal misschien niet veel gebeurd zijn er veel lange passages over Pauls gedachtegang. Het boek is opgedeeld in zeven delen die elk als een nieuw hoofdstuk beginnen, en er worden een hoop paralellen gelegd met kunstenaars. Met name Caravaggio die een grote bron van inspiratie maar ook irritatie is voor Paul.

Het interessante aan dit boek is de combinatie van filosofie en kunstgeschiedenis die in het verhaal naar boven komen. Gaea Schoeters weet duidelijk veel over deze onderwerpen af, en weet zo de lezer mee te trekken in dit verhaal over kunst en het leven.

Ik denk dat dit boek een volledig andere ervaring is voor ieder die het leest, en dat het vooral afhangt van de eigen ideeën en ‘mood’, waarin de lezer zich bevindt. Voor sommigen zal het boek een spiegel kunnen zijn voor hun eigen onrust en angst, of een interessant en tot in detail beschreven kijkje in het leven van een kunstenaar. Anderen vinden het wellicht langdradig, negatief of misschien zelfs saai.

Zonder titel #1 is tegelijkertijd een simpel en ingewikkeld, logisch en emotioneel boek over het leven van een man en de keuzes die hij maakt in zijn zoektocht naar antwoorden. Een mooi, diepgaand en interessant verhaal die de lezer vrij laat zelf te kiezen of het ‘goed’ of ‘fout’ afloopt. Een boek dat kan zetten tot nadenken of puur kan werken als simpel leesvermaak.

Zonder titel #1

Gaea Schoeters

11 december 2018

ISBN 9789021402826
    Uitgever Querido
    256 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Paul, een gevierde theaterregisseur van middelbare leeftijd, krijgt slecht nieuws na een routineonderzoek in het ziekenhuis. In een opwelling (is het wanhoop of een handig excuus?) besluit hij zijn vrouw te verlaten en terug te keren naar zijn vroegere geliefde, die hem zonder iets te vragen terugneemt. Met haar, een beeldend kunstenaar, reist hij door Italië in de voetsporen van Caravaggio; het woelige leven van de geniale schilder vormt een spiegel voor zijn eigen onrust. Hij neemt zijn telefoon niet meer op, beantwoordt zijn mail niet meer en is maandenlang onvindbaar voor zijn manager, zijn theatergezelschap, de media — en zijn arts.