Recensie: Nee heb je RECENSIE

Recensie: Nee heb je – Charlotte de Monchy

Bobbie heeft de laatste jaren alleen maar oog gehad voor haar baan. Ze werkte door tot diep in de nacht en haar mobiel stond altijd aan. Als ze op een bedrijfsfeest een enorme paniekaanval krijgt, beseft ze dat het misschien te veel is geweest. Met een kleine klus - het kopen van een surfschool en het bijbehorende stuk strand - vertrekt ze drie maanden naar Bali. Daar woont haar zus die ze al negen jaar niet heeft gesproken, maar zit zij wel op Bobbies komst te wachten?

Wat een heerlijk boek is dit nieuwe pareltje van Charlotte de Monchy! Op de cover zie je een vrouw ontspannen liggen in een hangmat op het strand en dat beeld vat exact de relaxte sfeer van dit verhaal samen. Je kunt merken dat de schrijfster bekend is op Bali, want wat kan zij de omgeving en de mensen goed beschrijven. Van de verlaten stranden tot de onstuimige golven en de geheimzinnige ceremonies van de locals, met Nee heb je waan je je 100% op een tropisch eiland.

Wat zo fijn is aan dit boek, is de uitvoerige uitwerking van de personages. Je leert Bobbie en haar zus Lauren echt kennen en hun zussenband is heel herkenbaar. Ze hebben elkaar negen jaar niet gesproken, maar aan hun interactie merk je gelijk dat ze familie zijn. Ook neemt de Monchy in Nee heb je uitgebreid de tijd om het verleden te verbinden met het heden, waardoor je als lezer geboeid blijft en de moeizame relatie tussen de twee vrouwen steeds beter begrijpt.

Romantiek is volop aanwezig, want er zijn meer dan genoeg aantrekkelijke mannen te vinden op Bali. Zelfs degenen van wie je het niet verwacht, kunnen ineens heel charmant uit de hoek komen… Het is heerlijk om te lezen hoe Bobbie en Lauren hun gevoelens uitspreken en dan weer ontkennen. Zijn ze ooit wel volwassen geworden? En is dat eigenlijk erg? Ze moeten namelijk ver terug in de tijd om hun band te herstellen. Gelukkig is Morris, het vrolijke zoontje van Lauren, er om de ongemakkelijke situaties de kiem in te smoren.

Naast de tropische sfeer en de romantiek is er in Nee heb je ook plaats voor serieuzere zaken. Zo komt het plastic probleem meerdere keren aan bod en kampen de hoofdpersonen met trauma’s, angsten en verlies. Dit houdt het verhaal geloofwaardig en geeft het boek meer diepgang dan de gemiddelde feelgood roman.

Nee heb je staat wat mij betreft bovenaan de lijst van must-read zomerboeken van 2019. Met een verfrissend drankje bij de hand en de muziek van Jack Johnson op de achtergrond leg je dit boek niet meer weg totdat het uit is.

Nee heb je

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Als Bobbie verplicht op een ergonomische bal zit bij de bedrijfscoach, en er alleen maar testbeeld op haar netvlies verschijnt als ze zich iets probeert te herinneren, beseft ze dat ze misschien toch wel een beetje overwerkt is. Gelukkig heeft haar baas een klusje voor haar op Bali, het eiland waar haar zus Lauren woont, met wie ze al negen jaar gebrouilleerd is. Ze hoeft alleen de uitkoop van een surfschool te regelen, zodat het bedrijf daar een luxeresort kan bouwen. De intentieverklaring is al getekend. Daarna heeft ze tijd zat om de ruzie met Lauren bij te leggen en zichzelf op te laden op een wit bountystrand.

Op Bali pakt het allemaal heel anders uit dan verwacht. De eigenaar van de surfschool, ene Samuel, zegt doodleuk de intentieverklaring nooit eerder te hebben gezien. En haar zus staat ook niet echt te springen als Bobbie onverwachts met een enorme koffer op de veranda van haar restaurant staat. Bobbie is er toch van overtuigd dat ze beiden zal kunnen ompraten en ze boekt om te beginnen een paar surflessen bij Samuel. Maar de relaxte levenshouding, het heerlijke klimaat en de charmes van haar surfleraar missen hun uitwerking niet. Is zij het misschien zelf die het roer radicaal moet omgooien?