Recensie: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald - Het complete filmscenario RECENSIE

Recensie: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald - Het complete filmscenario – J.K. Rowling

Newt Scamander is terug, en hoe! De tovenaarswereld kan weer opgelucht ademhalen. De grote vijand Gellert Grindelwald is gevangen genomen, mede door de hulp van Newt. Maar helaas is de vreugde van korte duur, want Grindelwald weet te ontkomen ondanks de strenge maatregelen die zijn genomen om dit te voorkomen. De jacht op Grindelwald neemt Newt en zijn vrienden mee naar Parijs. Daar probeert Grindelwald volgers te vinden die geen enkel idee hebben van zijn ware intenties, namelijk totale overheersing van zowel de tovenaarswereld als de wereld van de Niemagies. Wanneer het uit de hand dreigt te lopen roept Perkamentus de hulp in van zijn oud leerling Newt. Newt probeert Grindelwald koste wat het kost te stoppen, maar deze strijd zal meer kosten dan Newt ooit zou denken.

De omslag is net als bij het eerste deel van Fantastic Beasts weer fenomenaal. Het boek heeft een blauwgroene omslag, dat met goud is afgewerkt. Na het lezen van het verhaal kan men de kleine tekeningetjes op de voorkant beter begrijpen, want het zijn allemaal kleine hints. Bijvoorbeeld de Eiffeltoren die de voorkant siert is een hint, omdat het verhaal zich grotendeels afspeelt in Parijs.

Naast het scenario zelf is het interessant om het voorwoord, acteurlijst en filmtermenlijst te lezen. In het voorwoord beschrijft regisseur David Yates hoe het proces van het maken van deze film is verlopen na het succes van de film Fantastic Beasts And Where To Find Them in 2016. In de lijst met filmtermen worden termen uit het scenario toegelicht, dit is erg handig voor lezers zonder veel kennis van de filmwereld. Het leukste aan het boek zijn misschien wel de tekeningetjes binnen in het boek. Vooral de illustraties van de ‘fantastic beasts’ zijn erg vermakelijk!

Natuurlijk is het belangrijk voor de lezer om te realiseren dat het een scenario is. Het is niet aan te raden om alleen het scenario te lezen. Het is beter om eerst de film te kijken en dan na een tijdje het script na te lezen. Dan heeft de lezer ook echt een beeld bij wat er gebeurt. Anders is het soms erg lastig om te bedenken wat er nu precies aan de hand is. Als een lezer veel fantasie heeft, zou het goed kunnen, maar anders wordt het lastig om te bedenken wat er bedoeld wordt.

Inhoudelijk is het duidelijk dat er nog een vervolg komt. Het einde komt heel abrupt en het voelde niet als een einde. De lezer zal nog even verder bladeren om te checken of er verderop niet nog wat staat. Het is niet afgerond en daardoor is het te verwachten dat er nog een deel aan zal komen. Maar verder is het natuurlijk heerlijk om weer in de Harry Potter wereld te zijn. En daar hoort ook een bezoek aan Zweinstein bij!

The Crimes of Grindelwald is het perfecte boek voor echte Harry Potter fans. Het is heerlijk om het boek te lezen na het kijken van de film, zodat het verhaal met eigen fantasie aangevuld kan worden. J.K. Rowling heeft het weer voor elkaar gekregen om ons allemaal mee te nemen naar de tovenaarswereld, waar we zo graag verblijven!

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

1  2  3  4  5

Na de eerste, spectaculaire film Fantastic Beasts and Where To Find Them volgt dit najaar Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald. Het verhaal speelt zich ook nu weer vijftig jaar voor de komst van Harry Potter af, en dit keer verschuift het decor van New York naar London en daarna Parijs.br /br /br /Aan het einde van Fantastic Beasts and Where to Find Them wordt met hulp van Newt Scamander de machtige duistere tovenaar Gellert Grindelwald gevangengenomen in New York. Grindelwald weet echter te ontkomen en verzamelt volgers om zich heen die geen enkel vermoeden hebben van wat zijn werkelijke doel is: de heerschappij van tovenaars over alle modderbloedjes en dreuzels.br / br /In een poging de plannen van Grindelwald te dwarsbomen, roept Albus Perkamentus nogmaals de hulp in van zijn voormalige leerling Newt Scamander. Zich onbewust van de gevaren zegt deze toe opnieuw zijn hulp te verlenen. In een steeds sterker verdeelde tovenaarswereld wordt loyaliteit en liefde op de proef gesteld, zelfs onder trouwe vrienden en familie.br /br /br /Het filmscenario in boekvorm bevat het volledige script van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, met een scala aan zowel bekende als nieuwe magische dieren en personages.