Recensie: Het leven van een loser RECENSIE

Recensie: Het leven van een loser – Jeff Kinney

Het leven van een loser is geschreven door Jeff Kinney en gaat over Bram Botermans. Bram gaat naar de brugklas en hier schrijft hij over in zijn logboek. Als brugklasser maakt hij veel nieuwe gebeurtenissen mee, maar ook buiten school gebeuren er allemaal interessante dingen in Brams leven. Hier schrijft hij niet alleen over, hij tekent ook kleine strips in zijn logboek om al deze gebeurtenissen in beeld te brengen.

Vanaf de eerste bladzijde is al meteen duidelijk dat dit boek uniek is. Het lettertype is groot en het lijkt net alsof het echt met de hand geschreven is. Ook zie je meteen een kleine strip. Dit is wat dit boek onderscheidt van andere tienerboeken. De kleine strips geven de situatie een beeld, waardoor je je meer kan inleven. De strips versterken de gebeurtenissen ook en door die overdrijvingen wordt het verhaal nog grappiger. Ook zorgt het voor een goede variatie van tekst en beeld, waardoor Het leven van een loser je aandacht vast blijft houden.

Het hoofdpersonage is Bram. Bram blijft eigenlijk gedurende het hele boek oppervlakkig. In Het leven van een loser haalt Bram nogal wat streken uit. Hier heeft hij eigenlijk nooit spijt van, tenzij het nare gevolgen heeft voor hemzelf. Het is duidelijk dat Bram egoïstisch is, maar het zou toch fijn zijn als hij in ieder geval een beetje empathie voor anderen heeft. Door het gebrek aan deze emoties is het moeilijk om je in Bram zelf in te leven.

De situaties waar Bram terecht in komt zijn herkenbaar, maar door overdrijving soms wel onrealistisch. Dit hoeft niet iets negatiefs te zijn. Door deze onrealistische draai te geven aan alledaagse situaties kun je er makkelijker om lachen en het vanuit een totaal ander perspectief bekijken.

Jeff Kinney laat ook goed zien dat je niet alles in het leven te serieus moet nemen. Vooral kinderen die net zelf naar de middelbare school gaan kunnen veel van Brams nuchterheid leren. Ook al gebeurt er iets ergs, de volgende dag zet hij zich er weer overheen en begint hij aan een nieuw avontuur.

Kortom is Het leven van een loser een luchtig, origineel en grappig boek. Je moet niet te veel diepte verwachten als je dit boek gaat lezen. Daarom is het boek vooral een aanrader voor de jongere lezers die, net als Bram, naar de brugklas gaan. De vele tekeningen en aparte schrijfstijl zorgen ervoor dat dit boek ook geschikt is voor beginnende lezers.

Recensie: Het leven van een loser –  Jeff Kinney

Het leven van een Loser 1 - Het leven van een Loser 1

1  2  3  4  5

De Kaastik-jubileumeditie van deel 1 van de megasuccesvolle en humoristische graphicnovelserie Het leven van een Loser van Jeff Kinney is een speciale jubileumuitgave ter gelegenheid van 10 jaar Loser in Nederland. Deze extra verzorgde jubileumeditie met geel op snee, voorwoord van Jeff Kinney en kaaspagina's mag je niet missen. Voor jongens en meiden van 8 jaar en ouder. Supergrappig vertaald door Hanneke Majoor.

Bram vindt het leven een hel. Op de middelbare school moet hij zich staande houden tussen kleine brugpiepers en volgroeid gespuis dat zich al scheert. Op een dag krijgt hij van zijn moeder een leeg dagboek. Dat wordt het allergrappigste dagboek ter wereld…