Recensie: De Pyjamareus RECENSIE

Recensie: De Pyjamareus - Emy Geyskens en Kolet Janssen

De 7-jarige Liam heeft in het ziekenhuis gelegen omdat hij vaak last heeft van zijn buik. Nu hij weer thuis is, voelt hij zich nog niet helemaal de oude. Hij is snel moe en moet daardoor veel rusten. Daardoor kan hij nog niet naar school. Dankzij het zogenoemde Bednet kan hij vanuit thuis de lessen volgen en gezellig met zijn klasgenootjes kletsen. Zo kan hij toch meehelpen om van Pyjamadag een groot feest te maken.

Uitgeverij Clavis heeft een bijzondere serie gemaakt, genaamd Pleister. In deze serie worden gevoelige onderwerpen bespreekbaar gemaakt, zoals ziekte of een ander huishouden. Op deze manier nodigen de Pleister-boeken uit om met elkaar erover te praten en om meer begrip voor elkaar te krijgen.

In De Pyjamareus volgen we Liam, die na een ziekenhuisopname weer naar huis mag. Emy Geyskens en Kolet Janssen laten goed zien dat Liam meerdere kanten heeft. Aan de ene kant probeert hij zich groot en stoer te houden tegenover zijn vrienden; aan de andere kant durft hij aan zijn moeder te laten zien dat hij soms veel pijn heeft en verdrietig is. Dat is bijvoorbeeld goed te zien dankzij een soort omslagblad. Dan zie je een vrolijke Liam, maar als je het blad omslaat zie je dat hij ook verdrietig is. Hierdoor laten de auteurs duidelijk aan de jonge doelgroep zien hoe moeilijk het kan zijn om ziek te zijn.

Geyskens en Janssen vertellen op een prettige manier het verhaal van Liam. Ze leggen bepaalde dingen vanuit het perspectief van Liam uit. Dat zorgt ervoor dat het goed te volgen is voor kinderen vanaf 6 jaar. Ook gebruiken ze af en toe humor in het verhaal. De illustraties van Jessica Raes maken het verhaal helemaal compleet. Zij laat bijvoorbeeld de chaos van een klaslokaal goed zien en ze geeft een duidelijk beeld van één van Liams nachtmerries. Zo komt een verhaal nog meer tot leven.

Het verhaal van De Pyjamareus is vooral geschikt om voor te lezen. Het gekozen onderwerp ziek-zijn kan allerlei vragen oproepen, waardoor het fijn is om het samen met je (groot)vader of (groot)moeder te lezen. Na afloop van het verhaal vind je nog twee spelletjes, extra informatie over het programma Bednet en een interview met een jonge gebruiker van Bednet. Met name die laatste twee zaken zijn vooral voor de volwassenen bedoeld. Dat maakt van De Pyjamareus een leuk en informatief prentenboek.

De pyjamareus

1  2  3  4  5

Een mooi verhaal over een jongen die even niet naar school kan, maar toch elke dag bij zijn vriendjes is. Met achteraan een interview met Kathy Lindekens, voorzitter van Bednet. Voor kinderen vanaf 6 jaar.

De zevenjarige Liam herstelt thuis van een operatie. Dankzij Bednet kan hij thuis de les meevolgen en praten met zijn klasgenootjes. Maar soms is hij te moe en moet hij rusten. Binnenkort is het Pyjamadag op school en om dat te vieren bedenken Liam en zijn vrienden een leuk plan!