Recensie: H@ck RECENSIE

Recensie: H@ck - Mirjam Mous

H@ck geschreven door Mirjam Mous speelt zich af in een futuristische wereld. In de Bange Jaren stond de Derde Wereldoorlog op het punt om uit te breken en had de aarde te maken met de klimaatverandering. Gelukkig waren er mensen die deze problemen probeerden te voorkomen. Zo ontstond de ideale wereld onder leiding van vijf leiders waarin de klimaatverandering tot het verleden behoorde en er overal vrede was.

Voor Holden blijkt deze wereld te saai. Het geprinte voedsel heeft geen smaak en de jaarlijkse kunstmatige vuurwerkshow vindt hij teleurstellend. Als Holden in een oude schuilkelder spullen uit de Bange Jaren ontdekt, waaronder ingeblikt voedsel en echt vuurwerk, wordt hij opgemerkt door de handhavers en wordt hij overgebracht naar een instituut. Hij ontdekt dat de handhavers iets heel anders met hem van plan zijn dan gedacht. Ondertussen ontvangt zijn zus Prissy mysterieuze berichten op haar telefoon en komt ze in aanraking met hackers.

H@ck wordt afwisselend verteld vanuit twee perspectieven, namelijk die van Holden en die van zijn zus Prissy. De verhaallijnen van beide personages zijn gescheiden, maar komen tegen het einde van het boek samen. Holden en Prissy ontdekken verschillende complotten en beseffen dat hun schijnbaar ideale wereld niet zo ideaal is als gedacht. De afwisseling in perspectieven houdt de vaart in het verhaal en zorgt voor een hoog spanningsgehalte. De meeste hoofdstukken eindigen namelijk met een cliffhanger. Op een gegeven moment wordt het wel lichtjes frustrerend om te zien dat een hoofdstuk alweer met een cliffhanger eindigt voordat overgeschakeld wordt naar een hoofdstuk vanuit een ander perspectief. Toch zorgt deze manier van schrijven er wel voor dat je blijft lezen, omdat je zo graag wil weten hoe het verhaal verder gaat.

Sommige problemen en thema's die in dit boek behandeld worden komen ook voor in onze 'echte' wereld. Behalve over de klimaatverandering en het vuurwerkverbod wordt er namelijk ook gesproken over onder andere nepnieuws, de invloed van social media en groepsdruk. Ondanks dat het verhaal zich in de toekomst afspeelt, is het verhaal dus toch erg actueel.

Aan de eenvoudige schrijfstijl van Mirjam Mous is wel te merken dat dit boek voor de wat jongere YA-lezers is bestemd. De hoofdstukken zijn kort, de zinnen zijn niet te lang en er worden geen hele lastige woorden gebruikt. Hierdoor leest het boek zeer vlot en heb je het binnen de kortste keren uit, ondanks het feit dat het boek vierhonderd bladzijdes telt.

Kortom, H@ck is dus een interessant futuristisch verhaal waarin ook hedendaagse problemen aan de orde komen. Vanwege het hoge spanningsgehalte wil je steeds verder blijven lezen om te weten hoe het verhaal verder gaat. De vlotte schrijfstijl van Mirjam Mous zorgt er ook voor dat je het boek snel uit hebt. Wanneer je ziet dat dit boek eindigt met een grote cliffhanger die vervolgens gevolgd wordt door de woorden 'wordt vervolgd', hoop je dat het vervolgdeel snel verschijnt.

Recensie: H@ck - Mirjam Mous

H@ck

Mirjam Mous

7 januari 2019

ISBN 9789000367573
    Uitgever Van Goor
    320 pagina's
  • Ondertitel:

Het instituut

Van Goor

Young Adult

1  2  3  4  5

Hack, de nieuwe futuristische thriller van Mirjam Mous!

In de Bange Jaren stond de Derde Wereldoorlog op het punt van uitbreken en de aarde dreigde intussen ten onder te gaan aan het veranderende klimaat. Economische groei was het enige dat telde. Gelukkig ontstond er een tegenbeweging. Steeds meer mensen begonnen op eigen houtje duurzame projecten te ontwikkelen en maakten zich hard voor een betere wereld: sinds de Grote Ommekeer gaat het weer beter met de aarde. Het resultaat is een ideale wereld, volgens de vijf nieuwe leiders. Maar als je je niet aan hun regels houdt...

Wanneer Holden Winters een oude bunker ontdekt met spullen uit de Bange Jaren, heeft dat grote gevolgen. De smaak van ananas uit blik overtreft alle vita en shakes die hij ooit geproefd heeft. En de vuurpijlen die hij vindt en afsteekt tijdens Happy Day zijn veel mooier én vooral echter dan de kunstmatige vuurwerkshow die elk jaar georganiseerd wordt. Maar Holden blijft niet ongezien en wordt opgepakt door de handhavers. Die zijn echter iets heel anders met hem van plan dan hij had verwacht. Holdens zus Prissy ontvangt intussen mysterieuze berichtjes van een onbekende op haar camphone. Hoe kan het dat de afzender alles van haar weet, maar zij niets van hem? En waarom heeft ze het gevoel dat er iets niet klopt aan de arrestatie van Holden?