Recensie: Vindeling RECENSIE

Recensie: Vindeling - Vonne van der Meer

Jutka Horvath is gedwongen te vluchten. Tijdens de Hongaarse opstand in 1956 waagt ze samen met haar moeder de trek van Boedapest, dwars door Oostenrijk, naar Amsterdam. Hier wacht haar een schone lei. Ze is alles kwijt. Totdat ze een handtas vindt en deze terugbrengt naar de eigenaar. Haar vindersloon verandert haar leven volledig en ze blijft zoeken. Niet alleen naar verloren spullen, maar vooral naar zichzelf.

Vinden en gevonden worden. Dat is de rode draad die door Vindeling heen loopt in de vorm van Jutka. De gebochelde Hongaarse die zo gefocust is op het eigendom van anderen dat ze zichzelf lijkt te vergeten. Maar Vonne van der Meer laat zien dat niets minder waar is. In kleine sprongen tussen perspectieven van Jutka en diegene van wie ze het eigendom terugvindt weten wij dat Jutka een belangrijke rol speelt bij het terugvinden van iets kleins dat een grote impact kan hebben. Of het een sieraad of een boek is maakt niet zoveel uit, achter elk voorwerp gaat een groter verhaal schuil.

Zo ook bij het doosje hosties dat kwijt is. Een priester is opgelucht als Jutka hem uit zijn lijden verlost, en vertelt haar over de herder die al zijn schapen vindt, hoe verdwaald ze ook zijn. Vonne van der Meer, die op latere leeftijd katholiek is geworden, heeft niet altijd de subtielste manier om haar geloof bij het verhaal te betrekken. Vindeling is hier geen uitzondering op. Wat wel altijd prettig is, is de luchtige manier waarop Vonne van der Meer zwaardere onderwerpen aansnijdt. Een kind dat opgroeit zo ver van huis, hier kun je bijna niet te zwaar aan tillen.

Maar dit verdwijnt toch naar de achtergrond in Jutka’s zoektocht naar haar vader en zichzelf.

En hoewel alles prima voortkabbelt in Vindeling is het wel zo dat niet altijd alles even soepel verloopt. De inkijkjes in levens van andere mensen geven je het gevoel dat je af en toe even opnieuw de slinger moet draaien om weer in de golfslag van het verhaal te komen. Het ritme verspringt net iets te vaak om comfortabel te blijven bij Vonne van der Meer. Elke keer dat je een nieuw personage leert kennen moet je een reset doen in je eigen perceptie van het verhaal, ook als je weer terugspringt naar Jutka.

Over het algemeen is Vindeling een parel op de bodem van een onstuimige oceaan. Een boek dat je nog een keer moet lezen om alle details in je op te nemen en verder te kijken dan die ene rode draad. Maar ook een warm bad dat Vonne van der Meer voor je laat vollopen naar het einde toe. Letterlijk.

Vindeling

1  2  3  4  5

Boedapest 1956. Jutka Horvath vlucht tijdens de chaotische dagen van de Hongaarse opstand samen met haar moeder via Oostenrijk naar Amsterdam. Haar leven begint met verlies: van haar familie, haar taal, haar vader. Door de toevallige vondst – in haar nieuwe vaderland – van een handtas raakt Jutka in de ban van het vinden. En van terugbrengen.
    Vonne van der Meer volgt een verloren dochter, levenslang op zoek naar iemand die haar vindt.