Recensie: Schaduw me - Tahereh Mafi RECENSIE

Recensie: Schaduw me - Tahereh Mafi

Schaduw me is een korte novelle die onderdeel is van de Touching Juliette-serie van Tahereh Mafi. Het speelt zich af tijdens de gebeurtenissen van Heel me, deel 4. Schaduw me is deel 4,5 en je leest het bij voorkeur direct na deel 4.

Koos je aan het begin van de serie voor #teamwarner of #teamadam, als snel bleek er ook een #teamkenji te moeten zijn. Kenji is sterk en verstandig, Kenji is grappig, Kenji kan onzichtbaar worden, Kenji is lief. Schaduw me is geschreven vanuit het perspectief van Kenji en vertelt zijn kijk op de ontwikkelingen. Kenji wordt verliefd, kijkt met gemengde gevoelens naar Warner en is volledig toegewijd aan Juliette. ‘Eén enkele traan ontsnapt langs de zijkant van haar gezicht en zodra ik dat zie voel ik én mijn hart breken én een soort van geruststelling door me heen gaan. Dit is het meisje dat ik ken. De vriendin van wie ik hou.’

Het is, zeker als je Kenji sympathiek vindt en misschien wel #teamkenji bent, echt leuk om Kenji beter te leren kennen en te lezen hoe hij alles ervaart. Kenji denkt niet zo ver vooruit als Warner, hij is veel pragmatischer ingesteld. Maar ze voelen wel verwantschap en hebben hetzelfde doel voor ogen.

De schrijfstijl van Tahereh Mafi is bijzonder. Ze schrijft mooi en zorgvuldig, soms bijna poëtisch; ‘Want het is niet de pijn die ondraaglijk is. Het is de hopeloosheid. En die hopeloosheid maakt je roekeloos.’ Het knappe is dat ze binnen haar kenmerkende stijl ook nog ieder hoofdpersoon een eigen en herkenbare stem weet te geven. Zo is Kenji altijd vrolijk en optimistisch, maar al snel laat hij zien dat dat een masker is en hij veel piekert.

Schaduw me is vooralsnog alleen uitgebracht als ebook en is helaas maar kort, slechts 57 bladzijden verdeeld over acht hoofdstukken. We willen meer Kenji ...! Het goede nieuws is dat er na het vijfde deel van de serie nog een novelle zal verschijnen vanuit het perspectief van Kenji. Blossom Books, de uitgever van de Touching Juliette-serie, is voornemens dan beide novelles in één paperback uit te brengen. En al is Schaduw me ‘slechts’ een ebook (overigens niets mis met ebooks), de cover is weer even prachtig als alle covers van de serie. Net als de andere twee novelles in de serie (Verwoest me vanuit het perspectief van Warner en Versplinter me vanuit Adam) is het een dicht oog. Als je het ebook op je telefoon of tablet leest, zie je de cover in volle glorie.

Schaduw me is een mooie opwarmer voor het vijfde deel, Weersta me. Vooral omdat de gebeurtenissen van het vorige deel direct weer helder op je netvlies komen te staan. Ook lees je een aantal dingen die je nog niet wist. Heel me is immers geschreven vanuit het perspectief van Juliette en Warner en die waren natuurlijk niet overal waar Kenji ook was. Schaduw me eindigt op hetzelfde punt eindigt als Heel me, hoewel ... Je blijft in ieder geval achter met een paar vragen en dat is een goed uitgangspunt om aan Weersta me te beginnen!

Recensie: Schaduw me - Tahereh Mafi

Touching Juliette 4,5 - Schaduw me

1  2  3  4  5

Kenji is favoriet bij veel lezers, en een novelle vanuit zijn perspectief kon dan ook niet uitblijven. Schaduw me speelt zich af tijdens de explosieve gebeurtenissen in Heel me. Juliette is nog steeds in shock door Warners verraad, en Kenji probeert een goede vriend voor haar te zijn, maar heeft ondertussen ook verantwoordelijkheden als leider van het verzet. En alles wordt nog interessanter als een onverwacht persoon uit het verleden van Omega Point opduikt.