Recensie: Niet volgens het script RECENSIE

Recensie: Niet volgens het script – Jennifer Murgia

Als een groepsopdracht op school de populaire Evie Cunningham en de stille Chase Mitman bij elkaar brengt, schudt dat hen allebei op verschillende manieren wakker. Zowel Evie and Chase hebben hun pijn nooit aan de buitenwereld laten zien en beseffen dat ze meer op elkaar lijken dan ze willen toegeven. Al snel verandert er iets tussen hen. De spanning die er hangt, de kus die volgt... en dan iets wat Evie liever nooit had meegemaakt. Chase is er om haar te steunen en ze voelt zich meer geborgen bij hem dan bij haar eigen vriend. Maar de vriendschap tussen hen, die uitbloeit tot liefde, wordt duur betaald. Niet iedereen is van mening dat de scheidslijn tussen de haves en de have-nots mag vervagen en iemand wil Evie en Chase op hun plek zetten. Met verstrekkende gevolgen.

In dit Young Adult boek, geschreven door Jennifer Murgia, maken we kennis met Chase en Evie en komen alle “standaard” Young Adult thema’s voorbij: vriendschap, liefde en twee totaal verschillende karakters. Jennifer Murgia vertelt dit verhaal met de thema’s uit het standpunt van de hoofdkarakters. Je leert ze in de eerste paar hoofdstukken goed kennen en de schrijfstijl van Jennifer Murgia is heel prettig, waardoor je binnen no-time pagina’s verder bent. Niet alleen de schrijfstijl, maar ook het verhaal draagt bij aan het vlotte lezen. Als lezer zie je alles voor je en speelt het verhaal zich als het ware voor je neus af. Toch is niet alles even geloofwaardig, waardoor dingen vergezocht zijn en de ontknoping een klein beetje teleurstellend kan zijn.

Niet volgens het script is een heerlijk boek met een verhaal dat je in één ruk uitleest. Het is een echte “High school drama”: een tikkeltje overdreven en hier en daar zelfs een beetje herkenbaar. Alle tienerdrama die je maar kan bedenken komt erin voor: haat, liefde en vooral veel geheimen. Voor wie fan is van boeken en series uit dit genre zou ik Niet volgens het script zeker aanraden. Dit is naar mijn mening dus leuk om te lezen, maar door het hoge drama gehalte zijn gebeurtenissen vaak vergezocht, wat het hier en daar wat ongeloofwaardig kan doen overkomen. Dat is jammer, daarom krijgt dit boek 4 hartjes!

Niet volgens het script

1  2  3  4  5

Als een groepsopdracht op school de populaire Evie Cunningham en de stille Chase Mitman bij elkaar brengt, schudt dat hen allebei op verschillende manieren wakker. Zowel Evie and Chase hebben hun pijn nooit aan de buitenwereld laten zien en beseffen dat ze meer op elkaar lijken dan ze willen toegeven.
    Al snel verandert er iets tussen hen. De spanning die er hangt, de kus die volgt... en dan iets wat Evie liever nooit had meegemaakt. Chase is er om haar te steunen en ze voelt zich meer geborgen bij hem dan bij haar eigen vriend.
    Maar de vriendschap tussen hen, die uitbloeit tot liefde, wordt duur betaald. Niet iedereen is van mening dat de scheidslijn tussen de haves en de have-nots mag vervagen en iemand wil Evie en Chase op hun plek zetten. Met verstrekkende gevolgen.