Recensie: Het hart van de tijger - Jeroen van Unen RECENSIE

Recensie: Het hart van de tijger – Jeroen van Unen

De eerste tempel is overwonnen en Tobias en de Nachtuilen vervolgen hun strijd om de overige tempels op te sporen, zodat ze de eeuwenlang opgesloten Ivor kunnen bevrijden. De zoektocht naar de tempels brengt hen naar Stockholm, waar een monoliet is verschenen die iets te maken lijkt te hebben met de tweede tempel. Terwijl de Nachtuilen de tweede tempel vinden in Stockholm en Tobias de effecten van duistere magie ondervindt, dreigt er onheil op de Denari-eilanden, waar een bezoeker is gearriveerd met een geheimzinnige missie…

Het hart van de tijger is het derde deel in de spannende serie De Nachtuilen. Hoewel Jeroen van Unen in zijn eerste twee delen soms de mist in ging met het ongeloofwaardige plot of zijn net iets te langdradige schrijfstijl, is daar bij Het hart van de tijger helemaal geen sprake van, integendeel, het plot is geniaal bedacht, het ligt erg dicht bij de realiteit waardoor de ongeloofwaardigheid van eerder direct komt te vervallen en het boek had gerust (twee)honderd pagina’s meer mogen hebben. Verhalen zoals deze krijg je als (fantasy)lezer, jong of oud, nooit genoeg van.

De reeds bekende personages ontwikkelen zichzelf verder; de Nachtuilen worden geleidelijk sterker en volwassener. In eerdere delen genoemde personages krijgen een grotere rol in het verhaal en ontwikkelen zich op onverwachte manieren, en nieuwe personages worden geïntroduceerd, wat zorgt voor een frisse wind door de verhaallijn. De herkenbaarheid van de personages maken hen tot levensechte karakters waarmee de lezer niet anders kan dan hen in zijn of haar hart te sluiten.

De spanning in Het hart van de tijger is op een interessante manier opgebouwd, maar toch grijpt het de lezer al vanaf het begin en wanneer je denkt dat je het spannendste gedeelte wel gehad hebt, ergens in het midden van het boek, blijkt niets minder waar. Het verhaal ontvouwt zich verder en het einde is zelfs nog spannender dan de voorgaande hoofdstukken.

Het wisselende perspectief van Het hart van de tijger zorgt ervoor dat het verhaal veel meer diepgang krijgt en minder snel gaat vervelen dan wanneer je alleen vanuit de ogen van één personage kijkt. Door deze afwisseling en vooral door het gebruik van cliffhangers op het einde van veel hoofdstukken, word je als lezer ontzettend nieuwsgierig naar hoe het verhaal bij de betreffende personage(s) verder gaat en kun je gewoonweg niet stoppen met lezen.

De prachtige, onheilspellende cover is het noemen meer dan waard, het brengt de geweldige inhoud van Het hart van de tijger in één oogopslag naar buiten. De afbeelding sluit perfect aan op het verhaal en geeft de lezer bovendien een goed beeld van de in het verhaal vaak terugkerende monoliet.

Kortom, Het hart van de tijger is een boek dat niet mag ontbreken in je boekenkast. Jeroen van Unen mag trots zijn op wat hij heeft neergezet met Het hart van de tijger en wij als lezers mogen onszelf gelukkig prijzen met zo’n enorm talent in ons kleine landje.

De Nachtuilen 3 - Het hart van de tijger

1  2  3  4  5

In Het hart van de tijger, het derde deel van de Nachtuilen-serie van Jeroen van Unen, volgt de lezer de gevaarlijke queeste van Tobias. Eerder verschenen De Nachtuilen (deel 1) en De slang van Havilah (deel 2), twee pageturners die shortlisted waren voor de Harland Awards.
    De eerste tempel is overwonnen en vol goede moed vervolgt Tobias zijn strijd om de overige tempels te vinden en uiteindelijk Ivor te bevrijden. Samen met de andere Nachtuilen reist hij naar Stockholm, waar plotseling een mysterieuze monoliet is verschenen, die iets te maken lijkt te hebben met de tweede tempel. Terwijl de Nachtuilen jacht maken op deze tempel, arriveert er een nieuwe bewoner op de Denari-eilanden, die een belangrijke ontdekking doet. Intussen ondervindt Tobias langzaam maar zeker de effecten van de Duistere Magie…
    "Een geweldig en superspannend boek dat je in één ruk wilt uitlezen.'
    Jim de Koning, 12 jaar
    "Herkenbaar voor de Harry Potterfans en toch totaal anders van toon en uitwerking. (…) De vaart van het verhaal en de interessante personages maken dit boek boeiend tot en met de spectaculaire eindstrijd.'
    Juryrapport Harland Awards
    Derde deel van verslavende fantasyserie voor jongens en meisjes vanaf 12 jaar.