Recensie: Dagboek van een muts – Partystress! RECENSIE

Recensie: Dagboek van een muts – Partystress! – Rachel Renée Russell

In Dagboek van een muts vertelt Nikki over haar verjaardagsfeestje en ze heeft Partystress! Samen met haar BFF’s plant ze het perfecte feest, maar niets gaat zoals zij het wilt. Haar moeder vindt het feest veel te duur en wilt een tuinfeestje geven, haar vrienden kunnen elkaar niet uitstaan en haar zusje drijft een goedlopend handeltje in hondenkoekjes. Als ze, nadat ze haar feestje wilde afzeggen, per ongeluk toch de uitnodigingen verstuurd, gaat ze over op actie.

Dagboek van een Muts: Partystress! is het dertiende deel uit de populaire serie, geschreven door Rachel Renée Russell. Voor de doelgroep meiden van 10 tot 12 jaar zijn het fijne boeken om te lezen. De manier van schrijven is simpel en door de lijntjes op het papier is het net alsof het in een echt dagboek is geschreven. Ook lijkt het door de tekeningen net alsof Nikki foto’s van haar en haar BFF’s in het dagboek heeft geplakt. Dit is een thema door de hele serie.

Het is niet aan te raden om te beginnen met dit boek wanneer de reeks nog onbekend is. Ondanks dat het verhaal over het feestje goed opgebouwd is, mist het boek wel achtergrondinformatie. Het kan wel los gelezen worden, maar omdat de karakteropbouw gedurende de reeks is gedaan, maakt dit het verhaal wel wat vlak. Gelukkig verwijst Russell regelmatig naar gebeurtenissen in de voorgaande boeken, zodat er alsnog wat geschiedenis verteld wordt. Dit wekt ook nieuwsgierigheid naar de vorige avonturen van Nikki.

Wel zijn zowel het onderwerp van de avonturen als Nikki zelf erg oppervlakkig neergezet. Het dure feestje dat Nikki wilt houden lukt niet dus is alles verschrikkelijk en ze ontpopt zich samen met haar BFF’s tot ware drama queens. Het komt enigszins verwend en ondankbaar over wanneer ze een super-de-luxe duur feestje wilt maar hier niet voor wilt werken. Zeker voor de doelgroep lijkt dit niet de juiste boodschap om over te brengen. Ook is het taalgebruik en de zinsopbouw dusdanig dat het, ondanks dat dit het niveau en tegenwoordige taalgebruik van de doelgroep is, de taalontwikkeling van 10-jarigen niet bevorderd.

Dagboek van een muts 13 - Partystress!

1  2  3  4  5

Partystress! is deel 13 in de populaire en supergrappige serie Dagboek van een muts van Rachel Renée Russell. Met in de hoofdrol blunderkoningin Nikki Maxwell. Voor meiden vanaf circa 10 jaar.

Nog een paar nachtjes slapen en dan is Nikki jarig! Samen met haar BFF's Chloë en Zoey bedenkt Nikki een waanzinnig cool verjaardagsfeest. Iedereen zal er nog weken over praten! Er is alleen één probleem: volgens haar moeder is hun plan véél te duur. PARTYSTRESS!
    Nikki dreigt het feest te moeten afblazen, maar dan krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Wordt het toch een feest om NOOIT te vergeten?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen