Recensie: Schoolfeest RECENSIE

Recensie: Schoolfeest – Simone Kortsmit

Schoolfeest is de eerste jeugdthriller in de reeks Veritas, geschreven door Simone Kortsmit. Deze thriller draait om de zestienjarige Ysra Bellami. Zij is dood gevonden op het schoolplein. De politie zegt dat het om zelfmoord gaat en ook alles wijst daarop. Ysra’s beste vriendin Chelsea nodigt de vriendengroep uit om naar een vakantiehuisje aan de kust te gaan om Ysra te herdenken. Hier komen verhalen naar boven over Ysra die alles in een ander licht zetten. Was het wel zelfmoord? Of heeft iemand Ysra vermoordt?

Schoolfeest heeft ten eerste een hele goede opbouw. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel krijg je niet alleen te zien wat er nu gebeurt. De gebeurtenissen voorafgaande aan Ysra’s dood worden ook beschreven. Daarnaast zie je hoe de relatie was tussen Ysra en haar vrienden. In het tweede deel wordt duidelijker wat er met Ysra is gebeurd. Doordat je nu veel informatie hebt kun je zelf ook theorieën bedenken. Langzaam maar zeker kom je erachter wat er nou echt is gebeurd.

Simone Kortsmit schrijft ook vanuit verschillende perspectieven. In het eerste deel van het verhaal lees je niet alleen vanuit het perspectief van Ysra’s vrienden. Ysra zelf komt ook aan het woord. Ysra beschrijft de gebeurtenissen die voor haar dood zijn gebeurd en haar vrienden vertellen wat er in het heden gebeurt. De afwisseling van de perspectieven en de tijdsprongen zorgen ervoor dat je meer weet dan de personages. Dit zorgt voor spanning en het lijkt alsof je tegelijk met Ysra’s vriendengroep steeds meer te weten komt.

Vanuit Ysra’s perspectief lezen helpt je ook beter in te leven. Zo is Ysra niet alleen het meisje dat is overleden, maar je leert haar echt kennen. Bovendien helpt dit je de gedachtegang van zowel Ysra als Ysra’s vrienden te begrijpen.

Om het helemaal spannend te maken heb je nog af en toe korte passages geschreven vanuit het perspectief van de potentiele dader. Dit versterkt de drang om door te willen lezen.

De hoofdstukken zijn redelijk kort. Je moet ook snel omschakelen, want in het volgende hoofdstuk is er meestal een ander personage aan het woord. Hierdoor blijft het verhaal je aandacht vasthouden. Je wilt namelijk steeds weer verder lezen om uit te vinden wat andere personages weten en hebben gedaan.

Maar naast de goede structuur van Schoolfeest, zijn er ook nog andere sterke punten. Zo komen er verschillende heftige thema’s aan bod. Het is niet alleen een verhaal over een overleden tiener. Ieder personage heeft zijn eigen problemen. Die problemen kunnen herkenbaar zijn. Hierdoor krijgt het verhaal extra diepte en kun je de personages ook beter begrijpen.

Simone Kortsmit weet het hele verhaal lang je in spanning te houden. Je wordt steeds op het verkeerde been gezet, waardoor je pas op het laatste moment echt weet wat er is gebeurd. Hoe frustrerend dit ook is, het maakt het een heel leuk boek om te lezen. Ook wordt het verhaal op een goede manier afgesloten waardoor je met een tevreden gevoel het boek uitleest.

Kortom is Schoolfeest zeker een aanrader voor tieners maar ook volwassenen die houden van een goede thriller. De spanning wordt goed opgebouwd en door gebruik te maken van verschillende perspectieven en tijdsprongen kun je zelf proberen uit te vinden wat er is gebeurd. Naast de dood van Ysra gebeuren er nog heel veel andere dingen, waardoor je helemaal het verhaal ingezogen wordt. Schoolfeest heeft alle elementen voor een geweldige thriller en de drang om de waarheid te achterhalen zorgt ervoor dat je het boek binnen no-time uit hebt.

Recensie: Schoolfeest – Simone Kortsmit

Schoolfeest

1  2  3  4  5

Een zenuwslopende jeugdtriller, vol cliffhangers en intriges. Een echte pageturner voor lezers vanaf 14 jaar.

De 15-jarige Yrsa Bellami wordt dood gevonden op het schoolplein. Alles wijst op zelfmoord. Haar beste vriendin Chelsea is lamgeslagen: waarom koos Yrsa voor de dood? Om haar te herdenken, nodigt Chelsea hun vriendengroep uit voor een weekend aan de kust. Maar het mooie weer slaat om. En er is geen elektriciteit, geen wifi. Ondertussen lopen de irritaties in het huisje op. Was Yrsa wel zo geliefd? Of bevindt zich in hun midden een moordenaar?