Recensie: De groene gravin RECENSIE

Recensie: De groene gravin – Rob Schouten

De groene gravin is de tweede roman van Rob Schouten, die vooral bekend is vanwege zijn werk als dichter, literatuurcriticus en columnist. De titel en wat mysterieuze omslag laten niet direct veel los over de inhoud van de roman, al wordt de betekenis van beide tijdens het lezen overigens wel snel duidelijk.

In De groene gravin worden we als lezer aangesproken door hoofdpersoon Titus Orbaan. Titus is docent Duits aan de universiteit en hij neemt ons mee in zijn leven en vooral in zijn hoofd. Hij beschrijft gebeurtenissen uit zijn dagelijks leven, maar meer nog de gedachten die hij daarbij heeft en de gesprekken die hij met zichzelf voert. Hij maakt daarbij regelmatig interessante uitstapjes met verwijzingen naar andere literaire werken en filosofen.

Het boek begint in Amerika, waar Titus werkt als gastdocent. Hij ontmoet daar de Duitse Else met wie hij een relatie krijgt en trouwt. In het tweede en derde deel van het boek zijn ze verhuisd naar Duitsland en volgen we hun relatie en met name ook de worsteling van Titus met deze relatie en de verschillen tussen zijn wereld en die van Else. Het verhaal komt heel realistisch over, en zal voor veel lezers ook herkenbare elementen bevatten: de gedachten die we zelf wellicht ook hebben worden hier uitgesproken.

Eigenlijk gebeurt er vrij weinig in De groene gravin, maar toch boeit het boek. Dit komt enerzijds doordat het interessant is om je als lezer mee te laten nemen in de gedachten van Titus, maar anderzijds ook zeker door de schrijfstijl. De literaire achtergrond van Rob Schouten is duidelijk terug te lezen en door het prachtige taalgebruik is het boek dan ook zeker genieten voor taalliefhebbers. Naast de mooie literaire zinnen is er veel ruimte voor humor, wat het boek toegankelijk en prettig leesbaar maakt.

Het boek is geen autobiografie, maar is wel degelijk gebaseerd op het leven en ervaringen van de auteur, iets waar hij in het boek ook op een verrassende manier op terugkomt. Mogelijk is het boek dan ook vooral geschreven om voor zichzelf dingen op een rij te zetten, maar dat maakt het zeker niet minder interessant.

Kortom, De groene gravin is een boek met een boeiend verhaal over relaties en de worstelingen in het leven, maar bovenal een boek om van te genieten vanwege de prachtige schrijfstijl. Zeker een aanrader.

De groene gravin

1  2  3  4  5

Een schelmenroman waarin het verstand het hart probeert te temmen

"Alsof Albert Speer zich ermee bemoeid had', zo ziet de Duitse Else Ahlsteen eruit, als Titus Orbaan haar tijdens een gastdocentschap in Amerika leert kennen. Als hij, terug in Europa, te gast is bij haar oude Pruisische familie kijkt hij zijn ogen uit. Maar buitenkant is nog geen binnenkant, moet hij na verloop van tijd erkennen. Hun morganatische verbintenis ontaardt allengs in een daverende mismatch.

In De groene gravin botsen twee werelden op elkaar, die van de vrijheid om te doen en te denken wat je wilt en die van de oude tradities, aangelengd met nieuw idealisme.Een verhaal over hedendaagse onverenigbaarheid van karakter en hoe je daar, wanhopig of sublimerend, mee om kunt gaan. Het verstand probeert het hart te temmen maar de uitkomst is ongewis.