Recensie: Voor God En De Sociale Dienst RECENSIE

Recensie: Voor God En De Sociale Dienst – Nicolien Mizee

Cilia is een werkloze scenarioschrijfster. Het leven valt haar niet makkelijk en een opleiding afmaken of werk behouden is haar nooit gelukt. In een zoektocht naar zichzelf komt ze erachter dat ze niet gemaakt is om te werken, haar doel is dan ook om arbeidsongeschikt te worden verklaard om op die manier onder de sollicitatieplicht uit te komen. Ze voelt zich niet thuis in de maatschappij en zich aanpassen voelt voor haar onmogelijk. Op latere leeftijd komt zij erachter dat ze lesbische gevoelens heeft maar ook dit zorgt er niet voor dat ze zich beter voelt. Voor God En De Sociale Dienst van Nicolien Mizee bestaat uit drie faxen naar haar scenario leraar, waar ze een bijzonder beeld van heeft.

Voor God En De Sociale Dienst is een boek waar je even in moet komen. Er gebeurt veel en pas tegen het eind van het boek vallen de losse onderdelen en verhalen op zijn plaats. Er wordt bewust vaag gedaan en belangrijke onderdelen weggelaten om het lezen spannend te houden. Dit zorgt ervoor dat het spannend en verrassend blijft maar ook dat het soms lastig te volgen is. Er lopen veel verhaallijnen door elkaar en hierdoor moet je goed op blijven letten en de verschillende verhalen goed onthouden.

Door de vele verschillende onderwerpen die door het boek behandeld worden zal er voor iedereen iets herkenbaars in zitten. Het leven van Cilia is niet makkelijk en dit wordt op een hele eerlijke manier verteld. Zo worden de moeilijkheden in haar relaties met anderen heel gedetailleerd weergegeven. Maar ook het gevecht met de sociale dienst, een conflict met haar huisbaas, het maken van vrienden, het ontdekken van haar lesbische gevoelens en de liefde. De gedachten en beweegredenen van Cilia worden zo goed beschreven dat het zelfs voor mensen zonder deze ervaringen goed te begrijpen is. De manier van schrijven is erg prettig om te lezen. Het zijn de gedachten van Cilia en hierdoor lezen ze heel natuurlijk en vloeiend. De faxen worden afgewisseld door stukken direct naar haar docent bedoeld en verhalen. Hierdoor moet je snel kunnen schakelen maar dit maakt het ook boeiend om te lezen.

Doordat het boek is geschreven in de vorm van drie faxen aan haar scenario leraar, missen er veel details. Alles wordt verteld vanuit Cilia naar haar docent en hierdoor heb je vaak het gevoel dat dit niet helemaal de waarheid is of dat er dingen missen. Voor de vorm van het boek is dit bijzonder en past het heel goed. Wel wil je meer weten en de gebeurtenissen vanuit andere perspectieven zien.

Voor God En De Sociale Dienst was het debuut van Nicolien Mizee. Een gewaagde vorm en een bijzonder verhaal. Een interessant boek dat nog lang in je gedachten blijft ronddwalen.

Voor God en de Sociale Dienst

1  2  3  4  5

"Ik heb maar één product en dat ben ikzelf. Mijn enige doel in het leven is om zo volmaakt mogelijk diegene te worden die ik voorbestemd ben te zijn. En daarbij gehoorzaam ik aan iemand die aanzienlijk hoger geplaatst is dan u, de directeur van de Sociale Dienst of welke werkgever dan ook, en dat is God.'
    "En jij kent Gods wil?'
    "Dat is mijn enige levensdoel.'
    Kloosterziel keek me sprakeloos van woede en ergernis aan, en ik moet zeggen dat ik met hem meevoelde.

Voor God en de Sociale Dienst is de debuutroman van Nicolien Mizee (1965). In drie faxen aan haar scenarioleraar en redder beschrijft de hoofdpersoon met treffende ironie en compromisloze eerlijkheid de moeizame zoektocht naar zichzelf. Een razendsnel en verontrustend boek