Recensie: Middenwater RECENSIE

Recensie: Middenwater – Arne Dahl

Op korte tijd is Arne Dahl doorgestoten tot de absolute wereldtop van thrillerauteurs. Reken daar nog eens bij dat Scandinavische thrillers het sowieso zeer goed doen op internationaal niveau, dan weet je wat je te wachten staat als de nieuwe Dahl verschijnt. Met Middenwater sluit Dahl zijn trilogie af rond de detectives Berger en Blom. Het eerste deel Grensgebieden werd de hemel ingeprezen als ‘beste Zweedse thriller allertijden’. De opvolger in 2018 , Achterland, loste de hoge verwachtingen in en dus was het reikhalzend uitkijken naar het slot, Middenwater. En ook bij dit laatste deel combineert Dahl weer zijn ingrediënten om er een internationale bestseller van te maken: boeiende personages , een intelligent verhaal met heel wat plotwendingen en spanning van de eerste tot de laatste bladzijde. Als we dan toch een kanttekening moeten maken: het boek wordt ook aangeprezen als stand-aloneverhaal, maar wie de vorige delen niet gelezen heeft tast soms wel in het duister. Heel vaak bouwt Dahl voort op informatie uit de vorige delen en dat is iets wat je als lezer toch moet weten. Dit daargelaten doet het niets af aan de heuse krachttoer die de Zweedse topauteur weer uit zijn mouw schudt.

Middenwater begint waar Achterland  mee eindigde: Sam Berger is op de vlucht omdat hij ten onrechte beschuldigd wordt van moord, Molly Blom ligt in coma. De baas van de Zweedse geheime dienst (Säpo), August Steen, stuurt Berger naar de Zweedse scherenkust om daar onder te duiken tot de ware toedracht van de moord is opgehelderd. Binnen de veiligheidsdienst is een mol aan het werk die een heuse IS-aanslag op Zweden voorbereidt. Alleen Berger is in staat de Säpo te helpen. Als Molly Blom opeens ontwaakt uit haar coma, gaat ze op zoek naar Berger. Ondertussen gaat men ook op zoek naar een gekidnapt meisje dat een sleutelrol speelt in het hele verhaal. Langzaamaan komen Berger en Blom te weten dat de ex van Blom de kidnapper en mol is. Via een ingewikkeld kluwen van literaire quotes van Shakespeare en Joyce’s Ulysses speelt hij echter een gevaarlijk spelletje met zijn achtervolgers. Als ook de kinderen van Berger betrokken worden in de hele affaire is het hek helemaal van de dam.

Middenwater zit bol van plotwendingen en intriges. Dahl zet de lezer vaak op het verkeerde been en werkt met cliffhangers aan het einde van zijn hoofdstukken. Hij doet de lezer twijfelen aan de loyauteit van zijn hoofdpersonages die steeds met een dubbele agenda en  wederzijdse verdenkingen de lezer in verwarring brengen. De zeer gedetailleerde stijl van Dahl, zowel in dialogen als  beschrijvingen, maken het er enerzijds niet altijd makkelijk op om vlot door te lezen, anderzijds bieden ze een volledig en uniek beeld van zowel omgeving als gedachtestromen. Dahl slaagt erin om de spanning steeds te doen stijgen, maar uiteindelijk vallen de puzzelstukjes in elkaar. Door de vele personages en verhaallijnen moet de lezer wel de hele tijd zijn hoofd erbij houden, anders dreigt hij cruciale informatie te missen. Middenwater is een zeer intelligente, zij het niet altijd makkelijke, thriller die een waardig slot vormt voor de Berger & Blom-serie. Al zit er in deze personages zeker nog potentieel voor verdere verhalen.

Recensie: Middenwater – Arne Dahl

Middenwater

1  2  3  4  5

Sam Berger wordt verdacht van een moord die hij niet heeft gepleegd en zijn partner Molly Blom ligt in coma. In afwachting van nadere instructies vlucht hij naar de Zweedse scherenkust. Intussen dreigt in Stockholm een terroristische aanslag en lijkt een moordenaar die een meisje heeft gegijzeld, vrijuit te gaan. Is Berger de oplossing of is hij deel van het probleem?

Arne Dahl bewijst met Middenwater opnieuw zijn meesterschap. Dit derde deel van de Berger & Blomreeks is weer een thriller van internationale allure.