Recensie: Het lied van mij & jou RECENSIE

Recensie: Het lied van mij & jou – J.D. Barrett

De hoofdpersoon van Het lied van mij & jou is Zoë: een 34-jarige vrouw die in een hospice werkt en het welzijn van haar patiënten boven dat van zichzelf stelt. Ze houdt zichzelf voor dat ze haar carrière als concertharpiste op een laag pitje heeft gezet, maar eigenlijk geldt dat voor haar hele leven. Ze heeft al jaren een verhouding met een getrouwde man en ze woont nog steeds in haar ouderlijk huis… Tijd voor verandering! Zal dit jaar eindelijk het jaar van Zoë worden?

J.D. Barrett dompelt je in dit boek onder in een eindeloze poel van wervelende personages en complexe gevoelens. Zoë kan haar liefde voor de getrouwde arts Ross niet onderdrukken, haar lesbische beste vriendin ziet andere vrouwen alleen maar als veroveringen en haar nonchalante broer Tom probeert zijn onbereikbare crush te vergeten door zoveel mogelijk jonge meisjes te daten. Naast deze drie personages spelen ook Zoë’s vader en zijn vrouw (Vreselijke Tina) een rol. En dan hebben de bewoners van het hospice ook allen een eigen verhaal. Best wel veel om als lezer te kunnen bevatten, waardoor je moeilijk in het verhaal komt en telkens afgeleid wordt.

Het gevolg van alle verschillende verhaallijnen in Het lied van mij & jou is een verwarrende samensmelting van personages die beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Ook blijft de verhaallijn van Zoë hierdoor oppervlakkiger dan je zou willen. En passant wordt genoemd waarom ze niet meer voor publiek optreedt en hoe ze haar moeder is verloren, maar deze traumatische gebeurtenissen hadden een prominentere plek mogen krijgen.

Wat J.D. Barrett wel heel mooi in dit boek heeft verwerkt, is de invloed van muziek op ons leven - en onze dood. Nog nooit las ik een verhaal over muziek in de laatste fase van een mensenleven en dat maakt Het lied van mij & jou erg origineel. Ook de wens van Zoë om de verloren liefde van een van haar patiënten te vinden, geeft het boek een onverwachte wending. Wel is het jammer dat dit door alle andere gebeurtenissen niet echt tot zijn recht komt.

Al met al is Het lied van mij & jou een prima boek om je gedachten bij te verzetten en even helemaal in de wereld van de hoofdpersoon te kruipen. Klassieke muziekliefhebbers zullen de aanwezigheid van de harp zeker waarderen, net als de bewoners van het toch wel erg bijzondere hospice.

Het lied van mij en jou

1  2  3  4  5

Zoë werkt in een hospice, waar ze met haar harp de patiënten begeleidt, ook op hun laatste reis. Het is een baan waarin ze de vervulling vindt die in de rest van haar leven ontbreekt: ze heeft al vijf jaar een hopeloze relatie met een man die niet voor haar durft te kiezen, woont nog steeds in haar ouderlijk huis, en durft, sinds een paniekaanval op het podium, haar baan als concertharpist niet meer op te pakken.

Maar deze nieuwjaarsdag besluit ze het roer om te gooien. Terwijl haar beste vriendin (onvermoeibaar op zoek naar De Ware) en haar broer (hopeloos verliefd op iemand die zijn gevoelens niet beantwoordt) haar toejuichen vanaf de zijlijn, neemt Zoë het heft in eigen handen. Want het idee van een nieuw begin klinkt haar als muziek in de oren…

• Slag of stoot - Meghan Quinn