Recensie: Nog zoveel om voor te leven RECENSIE

Recensie: Nog zoveel om voor te leven – Louis de Bernières

Dit verhaal is het vervolg van het boek Het stof dat van dromen valt uit de gelijknamige serie van Louis de Bernières. In het eerste boek volgen we Rosie McCosh aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. In dit boek volgen we Rosie en haar man RAF-piloot Daniel Pitt in de periode die daarop volgt. De gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog hebben zijn trauma’s achtergelaten op het gezin Pitt. Om een nieuw leven op te bouwen laten ze alles achter en vertrekken ze, samen met hun dochtertje, naar Ceylon (het huidige Sri Lanka).

Louis de Bernières schrijft een mooi en emotioneel beladen verhaal over een gehuwd stel dat het trauma van de Eerste Wereldoorlog achter zich te laten. In Nog zoveel om voor te leven krijg je het dagelijks leven te zien van een pas getrouwd koppel dat elkaar en hun nieuwe wereld probeert te leren kennen. De strubbelingen en emoties worden door de Bernières realistisch beschreven en geeft je een mooi en emotioneel beladen verhaal over liefde en verlies. Wat als het leven toch niet zo rooskleurig blijkt te zijn? De beschrijvingen van het werken op de theeplantages in Ceylan en de werkers zijn een mooie aanvulling op de beleefwereld van de hoofdpersonen. Sowieso heeft dit boek een paar interessante en geestige bijpersonen die het boek net dat beetje extra geven.

De periode waarin Nog zoveel om voor te leven zich afspeelt is een roerige tijd. Na de Eerste Wereldoorlog moet men zich het gewone leventje weer eigen zien te maken. De personages proberen dit zo goed en zo kwaad als het gaat te doen maar merken al snel dat dit toch niet altijd even makkelijk is. Ze worden geconfronteerd met de minder mooie kanten van hun eigen karakter en de Bernières beschrijft frustraties, verdriet en liefde op zo een herkenbare manier dat het bijna niet anders kan om mee te leven. Naast Rosie en Daniel volg je meerdere personen die ook in deel 1 voorkomen en je ervaart hoe iedereen zijn eigen draai geeft aan het naoorlogse leven en hun rol in het verhaal.

De naderende Tweede Wereldoorlog vindt ook zijn weerslag op de personages en de Bernières beschrijft de verschillende perspectieven en hun omgang met de volgende grote oorlog. De hoofdpersonen hebben al een oorlog overleefd, halen ze ook het einde van die komen gaat? Voor avonturier Daniel is het misschien wel een uitkomst. Want ‘als je een oorlog hebt overleefd waarvan je niet had gedacht het einde te halen, wat doe je met de tijd die je nog rest?’.

Ben je fan van Louis de Bernières of lees je graag een historische roman in de tijd van de twee grootste oorlogen die Europa gekend heeft, dan is Nog zoveel om voor te leven van Louis de Bernières een echte aanrader. Let wel, het boek eindigt met een cliffhanger en komt tot zijn einde in het derde en laatste deel van deze trilogie!

Nog zoveel om voor te leven

1  2  3  4  5

In de vroege twintigste eeuw stappen militair verpleegkundige Rosie en RAF-piloot Daniel Pitt met hun dochtertje in Southampton op de boot naar Ceylon om een nieuw leven op te bouwen en de trauma's van de Eerste Wereldoorlog achter zich te laten.

De weelderige plantageheuvels blijken weinig houvast te bieden om te kunnen ontsnappen aan de problemen aan het thuisfront. Hun wankele huwelijk wordt bedreigd door hoge verwachtingen en de hunkering naar bevredigende levensdoelen en geluk. Met de toenemende internationale spanningen en de Tweede Wereldoorlog in het verschiet zijn het roerige tijden, waarin ieder zijn onschuld verliest.

• Slag of stoot - Meghan Quinn