Recensie: The Game RECENSIE

Recensie: The Game – Alessandro Baricco

Alessandro Baricco start een onderzoek naar de digitale revolutie en de gevolgen die deze revolutie met zich mee heeft gebracht voor de mens. Op een archeologische manier onderzoekt Alessandro Baricco de grootste gebeurtenissen van deze revolutie sinds 1978. Door het stellen van interessante vragen en het geven van antwoorden waarbij hij zijn best doet geen oordeel te vellen, geeft Alessandro Baricco een nieuwe kijk op de ontwikkelingen in de digitalisering, met als hoofdvraag: ‘Lopen we niet het risico om onze menselijkheid te verliezen in dit digitale tijdperk?’.

The Game is de langverwachte opvolger van Alessandro Baricco’s moderne klassieker De barbaren. In The Game neemt Baricco uitgebreid de tijd om op een toegankelijke en anekdotische manier de hoogtepunten van de digitalisering uit te pluizen die zich hebben aangediend in de afgelopen jaren.

Op een humoristische manier vertelt hij over zijn standpunten en hij neemt ook persoonlijke verhalen mee in zijn teksten. Vooral die persoonlijke touch maakt The Game een prettig boek om te lezen. Geregeld zal de lezer vermaakt zijn met de humor die is verweven door de feiten.

Baricco doet ons beseffen hoeveel tijd we dagelijks eigenlijk – ongemerkt – besteden aan digitale middelen als Youtube, Netflix, Instagram of Whatsapp. De lezer zal zichzelf ongetwijfeld herkennen in veel van de teksten die geschreven staan in The Game, ondanks het feit dat het boek ook een informerende taak heeft. Juist door die herkenning zal de informatie eerder blijven plakken; de lezer voelt zich aangesproken. Door het gebruik van merken als Apple, sociale netwerken als Facebook en Instagram wordt het verhaal actueel en dus interessant om te lezen.

‘Elke dag die verstrijkt verliezen de mensen iets van hun menselijkheid, en geven ze de voorkeur aan iets kunstmatigs dat beter presteert en minder feilbaar is.’

The Game is zodanig geschreven dat het voor vrijwel iedereen toegankelijk is. Natuurlijk worden er lastige woorden in het boek gebruikt - we spreken tenslotte over een paar van de grootste uitvindingen van de moderne tijd -, maar deze worden vaak kort na het gebruik uitgelegd, waardoor ook een leek op dit vakgebied het boek gemakkelijk zou kunnen lezen.

Te betreuren is wel dat het boek op sommige punten behoorlijk slecht vertaald is, maar dat kan de auteur natuurlijk niet verweten worden.

Alessandro Baricco geeft met The Game een verfrissende kijk op de geschiedenis van de digitalisering van over de hele wereld. Door middel van aparte commentaren houdt hij de feiten van zijn eigen mening gescheiden, hoewel zijn eigen kijk op de onderwerpen ook regelmatig naar voren komt in de gegeven informatie, buiten de commentaren om. Met getekende kaartjes duidt hij aan waar het besproken hoogtepunt staat ten opzichte van andere hoogtepunten, hiermee creëert hij een extra vorm van duidelijkheid voor de lezer.

Kortom, The Game is een interessante en frisse kijk op de geschiedenis van de digitalisering. Door de gemakkelijke leesbaarheid is het een prettig boek om te lezen en aan te raden voor iedereen die zich interesseert in waar het geliefde Instagram of Facebook van vandaag de dag zijn oorsprong vindt.

Recensie: The Game – Alessandro Baricco

The game

1  2  3  4  5

De digitale revolutie heeft onze manier van denken en leven voorgoed veranderd, op een manier die vergelijkbaar is met eerdere, cruciale transformaties in onze geschiedenis, zoals de verlichting, de romantiek en de renaissance. Maar lopen we niet het risico om onze menselijkheid te verliezen in dit digitale tijdperk? Waar en wanneer begon het digitale tijdperk en waarheen leidt het ons? Als een archeoloog onderzoekt de Italiaanse meesterverteller Alessandro Baricco de mijlpalen van deze revolutie – van de internetpioniers tot de uitvinder van de iPhone
    – in zijn kenmerkende toegankelijke en anekdotische stijl. Hij probeert antwoorden te vinden op deze vragen zonder angst te zaaien en zonder een waardeoordeel te vellen. Het resultaat is een scherpzinnig, bevlogen en uiteindelijk hoopvol boek over onze toekomst.

• Slag of stoot - Meghan Quinn