Recensie: Een zekere vrijheid RECENSIE

Recensie: Een zekere vrijheid – Margaret Wilkerson Sexton

Een zekere vrijheid is een mooie roman over een Creoolse vrouw die woonachtig is in New Orleans (Amerika). Het verhaal wordt beschreven vanuit drie generaties waardoor het verhaal begint in 1944 en eindigt in 2011. Het verhaal volgt Evelyn, een dochter van een vooraanstaande donkere arts in New Orleans die haar grote liefde vindt in een arme man genaamd Renard. Samen moeten zij strijden voor een plaats in een van racisme gevulde maatschappij, waar ook hun dochter en hun kleinzoon jaren later mee te maken krijgen. Al snel komen zij tot de ontdekking dat het diepgewortelde racisme iets is, waar mensen generaties lang tegen zullen moeten vechten.

Margaret Wilkerson Sexton is een Amerikaanse schrijfster. Ze is opgegroeid in New Orleans en woonachtig in Californië. Het boek Een zekere vrijheid is haar debuutroman en werd genomineerd voor een National Book Award (een prestigieuze prijs voor Amerikaanse schrijvers).

Een zekere vrijheid is een mooie en bovenal ontroerende roman. Het boek kent drie verschillende verhaallijnen: de verhaallijn van Evelyn, de verhaallijn van Jackie (Evelyn’s dochter) en de verhaallijn van T.C. (Evelyn’s kleinzoon). Het verhaal begint in 1944 – net na de tweede wereldoorlog – en eindigt in 2011 waarbij vooral de nadruk ligt op de nasleep van hurricane Katrina in 2005.  Het verhaal wordt steeds vanuit een van die perspectieven beschreven. Het boek leest fijn weg, omdat de schrijfster, Margaret Wilkerson Sexton, erg fijn schrijft. Ze schrijft op een heldere manier en besteedt niet te veel aandacht aan het omschrijven van de omgeving. Daarnaast zijn het over het algemeen korte hoofdstukken, waardoor het verhaal makkelijk weg leest. Met de wisseling van de verhaallijn verandert ook de schrijfstijl van schrijfster, wat met name goed te merken is wanneer de verhaallijn van T.C. aan bod komt. In de hoofdstukken over T.C. komt best veel straattaal voor en dit maakt het soms lastig leesbaar en moeilijker te volgen. Aan de andere kant geeft dit wel het besef van de ‘andere tijd’ goed weer. Je kunt aan de schrijfstijl dus al merken wiens verhaallijn wordt belicht. In ieder hoofdstuk wordt er een andere verhaallijn beschreven en hierdoor blijf je als lezer verder lezen, omdat je wil weten hoe het met de andere hoofdpersonen verder gaat en blijven de personages boeien. Het mooie aan dit verhaal is dat de grote mate van racisme in alle verhaallijnen een rol speelt. De schrijfster vertelt niet alleen wat het racisme met de hoofdpersonen doet, maar ook hoe zij elk op een verschillende manier met het racisme omgaan en hoe dit hen in hun keuzes beïnvloedt. Hierdoor creëert zij hele geloofwaardige en diepgaande personages.

Een zekere vrijheid is een mooie en ontroerende roman die het verhaal vertelt van Evelyn - een vrouw van Creoolse afkomst - en twee generaties na haar. Het diepgewortelde racisme in New Orleans loopt als een rode draad door het verhaal. Het boek is fijn geschreven waardoor het makkelijk wegleest. In de verhaallijn van T.C. is het taalgebruik soms wat lastig en moeilijk leesbaar, aangezien hierin veel straattaal voorkomt.

Een zekere vrijheid

1  2  3  4  5

New Orleans, jaren 40: Evelyn, de oudste dochter in een welgestelde familie, valt voor Renard, de zoon van een conciërge wiens dromen groter zijn dan zijn mogelijkheden. Ze krijgen een dochter, Jackie, die de veelbelovende carrière van haar man ziet ontsporen door de economische crisis in de jaren 80 tijdens de Reagan-jaren. Wanneer de man van Jackie verslaafd raakt, staat zij alleen voor de opvoeding van hun zoon T.C. Als in 2011 New Orleans worstelt met de nasleep van orkaan Katrina, wil T.C. een nieuwe start maken. Maar dat is niet makkelijk als jonge zwarte man in het zuiden van Amerika. Een zekere vrijheid is buitengewoon overtuigende roman over liefde en weerbaarheid in tijden van crisis.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn