Recensie: De Terugkeer van de Koningin RECENSIE

Recensie: De Terugkeer van de Koningin – Rebecca Ross

De Terugkeer van de Koningin is de debuutroman van deze Rebecca Ross. Het is het eerste deel van de trilogie The Queen’s Rising, maar ook heel goed te lezen als een op zichzelf staand verhaal.

Brienna groeit op in Huize Magnalia, waar ze samen met andere meisjes wordt getraind in een van de vijf passies: Kunst, Muziek, Dramatiek, Vernuft en Kennis. De meisjes werken hard aan hun passie, zodat ze, als ze hun zeventiende zomerzonnewende vieren, door een patroon worden gekozen en financieel worden ondersteund. Maar Brienna's leven neemt een abrupte wending als ze ongewild betrokken raakt bij een gevaarlijk complot tegen de koning van Maevana. Voor ze het weet komt ze terecht in een web van politieke intriges en staat ze voor de moeilijkste beslissing in haar leven…

Het verhaal van De Terugkeer van de Koningin, speelt zich af in een fictief middeleeuws land in de 16e eeuw. De tijd van ridders en jonkvrouwen. Het boek begint heel rustig met de komst van de jonge Brienna, die door haar grootvader naar Huize Magnalia in Valenia wordt gebracht. Maar al gauw word je als lezer nieuwsgierig naar allerlei mysterieuze verwijzingen. Brienna is opgegroeid in een weeshuis. Ze is half Valeniaans van haar overleden moeders kant en half Maevaans van de kant van haar onbekende vader. Haar grootvader die zij amper kent, wil absoluut de naam van haar vader niet onthullen. Maar de in haar eigen ogen talentloze Brienna, komt door een simpele opmerking van haar grootvader over haar vader wel door de zeer strenge keuring, om aangenomen te worden op de exclusieve school.

Brienna wordt uiteindelijk een ‘passie’ in kennis, door te studeren bij meester Cartier. Een zeer mysterieuze jongeman, die vanaf het begin al een klik heeft met Brienna en Brienna is heimelijk verliefd op hem. Wanneer de meisjes afgestudeerd zijn, gaan ze een contract aan bij een patroon om hun kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen. Door eigen toedoen wordt Brienna door niemand aangenomen. Ze blijft in Huize Magnalia en raakt steeds vaker in een soort trance en ervaart dan terugblikken in het verleden van haar Maevaanse stamboom. Door deze terugblikken, komt de lezer ook achter de geschiedenis van het elegante geciviliseerde Valenia en het ruwere stoerdere Maevana.

Maevana wordt onderdrukt door een zeer wrede koning, Lannon, terwijl het land altijd traditioneel geregeerd werd door een koningin. Het verzet tegen deze koning Lannon roert zich. De directrice van Huize Magnalia brengt Brienna in contact met de mysterieuze Aldéric Jourdain, die haar als zijn dochter aanneemt onder de naam Amadine. Hierdoor komt alles in een stroomversnelling. Brienna’s Maevaanse afkomst blijkt van grote belang in de politiek aldaar; ze blijkt een sleutelrol te gaan vervullen…

De Terugkeer van de Koningin van Rebecca Ross is een super spannend historisch fantasy verhaal vol twists en turns voor Young Adult-lezers. Het doet mij soms een beetje denken aan de sfeer van ‘Game of Thrones’, maar dan de brave gekuiste versie en zonder de draken. Rebecca Ross schrijft op een mooie vlotte manier en neemt je vanaf het begin mee in het verhaal en dat terwijl het begin eigenlijk helemaal niet zo spannend is. Het is meer een uitleg van de geschiedenis van Valenia en Maevana en de politieke situatie, maar het wordt nergens langdradig of saai! Naarmate Brienna steeds meer betrokken raakt bij de intriges, hoe spannender het wordt en hoe meer acties er opgevoerd worden. En niet te vergeten de romantiek natuurlijk. Er zit een super goede opbouw in het verhaal.

De personages zijn mensen van vlees en bloed, waarmee de lezer zich goed kan identificeren. Er komen wel heel veel personen, namen en schuilnamen voor in het boek en de voorin het boek geplaatste ‘stambomen’ zijn geen overbodige luxe. Soms raak je even het spoor bijster, maar naarmate het verhaal vordert, wordt het allemaal duidelijk. De uitgave van Rebecca Ross De Terugkeer van de Koningin, is een gebonden hardcover uitgave met een fraai geïllustreerde cover. Ook voorin staan een paar mooi geïllustreerde landkaarten, waardoor je een beter beeld van de situatie krijgt.

Ik kon De Terugkeer van de Koningin amper weg leggen en heb het boek dan ook in no-time uitgelezen. Het is een eerste deel van een trilogie en Rebecca Ross heeft deel 2 al in het Engels uitgebracht onder de naam The Queen’s Resistance. Toch is De Terugkeer van de Koningin een verhaal met een mooi afgerond einde. Het verhaal laat echter voldoende ruimte en vragen open voor de vervolgdelen. Hoe zal het de personages verder vergaan, nadat ze dit alles behaald hebben? Ik kan niet wachten op de vervolgdelen om weer in de wereld van Valenia en Maevana terug te keren. Voor mij is dit boek zeker 5 hartjes waard.

De terugkeer van de koningin - De terugkeer van de koningin 1

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De terugkeer van de koningin van Rebecca Ross is het duizelingwekkende debuut vol twists & turns voor YA-lezers die van romantische fantasy houden. Brienna groeit op in Huize Magnalia, waar ze samen met andere meisjes wordt getraind in een van de vijf passies: Kunst, Muziek, Dramatiek, Vernuft en Kennis. De meisjes werken hard aan hun passie, zodat ze, als ze hun zeventiende zomerzonnewende vieren, door een patroon worden gekozen en financieel worden ondersteund. Maar Brienna's leven neemt een abrupte wending als ze ongewild betrokken raakt bij een gevaarlijk complot tegen de koning van Maevana. Voor ze het weet komt ze terecht in een web van politieke intriges en staat ze voor de moeilijkste beslissing in haar leven… Rebecca Ross studeerde Engels aan de universiteit van Georgia, Verenigde Staten. De terugkeer van de koningin is het eerste deel van een nieuwe meeslepende trilogie vol romantiek en spanning.