Recensie: Stukjes van mezelf RECENSIE

Recensie: Stukjes van mezelf – Renée Watson

De Afro-Amerikaanse Jade van 16 jaar woont in een arme achterbuurt in Portland, maar ondanks dat heeft ze een studiebeurs voor een dure witte highschool aan de andere kant van de stad. Haar grootste droom is om stage te lopen in het buitenland en het liefst in een Spaanstalig land. Haar school regelt dat ze mee mag doen met een mentor programma voor jonge zwarte vrouwen, wat een grote eer hoort te zijn, maar Jade niet zo ziet zitten. Dat haar mentor zwart is, betekent niet meteen dat zij begrijpt hoe Jade zich voelt, maar als ze het programma voltooid heeft ze kans op een beurs. Jade zet alles op alles om de buitenlandse stage te mogen lopen en ondertussen probeert ze haar mentor ook wat bij te brengen over waar zij echt behoefte aan heeft als jonge zwarte vrouw.

Stukjes van mezelf is een erg bijzonder boek. Dit boek heeft niet echt een climax, maar gaf vooral een kijkje in het leven van een jonge zwarte vrouw. Ze wordt constant veroordeeld op vooroordelen, terwijl ze slim, grappig, creatief is en een echte doorzetter. Ze weet waar ze over praat en wilt niet alleen gezien worden als een slecht behandeld zwart kind. Ze wil laten zien wat ze waard is in deze maatschappij. Dit vond ik erg sterk en confronterend, want helaas gaat het er zo ook in de echte wereld aan toe.

Ook al werkte het boek van Renée Watson niet naar een climax toe, had ik daar helemaal geen last van. Op deze manier leer je de personages, en vooral Jade, heel erg goed kennen. Je maakt Jade mee in allerlei situaties en ziet haar hierdoor ook erg groeien door het boek heen. Het was uiteindelijk alsof ze echt een vriendin van me is, want ik kende haar door en door.

Wat een leuk pluspunt was in Stukjes van mezelf was dat Renée Watson veel deed met de Spaanse taal. Elk hoofdstuk begon met een Spaans woordje en daaronder de betekenis. Door het boek heen stonden op meerdere plekken ook nog wat vocabulaire woordjes samen met de Nederlandse vertaling. Hierdoor kan je een klein beetje Spaans leren zonder dat het heel veel effect had op het verhaal.

Renée Watson heeft me ontzettend verrast door een realistisch beeld neer te zetten van zwarte meiden. Jade krijgt veel voor haar kiezen en weet goed ermee om te gaan en daar valt zeker nog wat van te leren. Haar wilskracht is ontzettend groot en dat komt ook goed naar voren. Jade is een rolmodel, zonder perfect te zijn en jonge lezers kunnen dat soms erg goed gebruiken. We leren te werken voor wat we willen, ook al komen we misschien niet uit een goede buurt, moeten we harder werken dan andere mensen en zijn we een beetje dik. Dit boek maakt het allemaal acceptabel en dat is prachtig om over te lezen.

Stukjes van mezelf

1  2  3  4  5

Jade weet dat als ze ooit succesvol wil worden, ze weg moet uit de buurt waar ze is opgegroeid. Haar moeder zegt dat ze iedere kans moet grijpen die ze krijgt. Ze heeft een beurs gekregen voor een witte privéschool en krijgt zelfs extra bijles op zaterdagen. Maar sommige kansen voelen eerder vernederend dan behulpzaam. Zoals een uitnodiging om zich bij Women to Women aan te sluiten, een mentorprogramma voor "risicovolle' meisjes uit "risicovolle' achterstandswijken. Maar Jade heeft helemaal geen hulp nodig. En dat haar mentor ook zwart is, betekent niet automatisch dat ze Jade begrijpt. Misschien kan Jade deze succesvolle vrouwen laten zien hoe de echte wereld werkt en hoe je daadwerkelijk een verschil maakt.

Vriendschap, afkomst, privileges en identiteit – dit verhaal legt de uitdagingen die jonge vrouwen hebben op een overtuigende manier bloot.