Recensie: Zonderling RECENSIE

Recensie: Zonderling – Laini Taylor
Op de tweede sabbat van twaalfmaan, in de stad Ween, viel er een meisje uit de lucht. Haar huid was blauw, haar bloed was rood.

Lazlo Zonderling verzamelt al zo lang als hij zich kan herinneren alles wat er te weten valt over de mythische stad Ween, de stad die gewist werd uit ieders geheugen. Hij droomt al van de plaats sinds hij als weesjongen werd opgevangen door monniken. Wanneer Lazlo de kans krijgt zich aan te sluiten bij een groep strijders die het mysterie waarin Ween zich hult, wil ontsluieren, kan hij dan ook niet anders dan mee op pad gaan.

Zonderling van Laini Taylor is het eerste deel van een duologie. Het begint met een proloog die weinig weggeeft van wat er nog komt of waar het verhaal eigenlijk om draait, maar die wel bijzonder intrigerend is. Het zet de toon en is meteen een sterk staaltje verteltalent. Vervolgens maakt de lezer kennis met Lazlo en zijn eindeloze fascinatie voor Ween. Zijn hele leven lang zoekt hij al naar een antwoord op de vraag waarom de echte naam van Ween uit het geheugen van iedereen is gewist en vergaart hij kennis over de bewoners en de cultuur. Junior bibliothecaris Lazlo is echter niet het enige hoofdpersonage, er is ook Sarai. Zij bevindt zich in de citadel van Ween en is allesbehalve een gewoon meisje. Sarai wordt verscheurt door angst en groeiende onrust.

Laini Taylor neemt haar tijd om haar wereld en de personages te introduceren. Het wordt allemaal wondermooi opgebouwd en door de integere kennismaking, kruipen zowel Lazlo als Sarai al snel onder de huid van de lezer. Dat maakt wel dat er weinig vaart zit in zowat de helft van het boek. Wie hoopt op actie en vaart grijpt hier mis. Wie uit is op een magisch en sfeervol verhaal heeft echter de perfecte match gevonden. De vertelstijl is dromerig en broeierig tegelijkertijd. De auteur dompelt de plot onder in dromen en gedachten. Ze weet die op een knappe manier tot leven te brengen door uitgebreide en krachtige beschrijvingen. De tweede helft van het boek kent een ander tempo en brengt door de snelle ontwikkelingen het evenwicht wat aan het wankelen. Gelukkig hebben zowel Lazlo als Sarai de lezer ondertussen te pakken en laten ze ondanks de kunstmatige versnelling niet meer los.

Wat mooi is aan Zonderling is dat het toont hoe het mes aan twee kanten snijdt. Er is de briljante, maar arme Lazlo die de voortgang van zijn onderzoek belemmert ziet door geldgebrek en er is vooral de vraag wat het betekent een oorlog te hebben gewonnen of verloren. Wat is rechtvaardig en hoe dun is de lijn die goed en kwaad van elkaar scheidt? Het verhaal worstelt met grote vragen en laat zien dat de antwoorden niet steeds zo zwart-wit zijn als vooropgesteld wordt.

De onvermijdelijke YA-clichés zoals de liefde op het eerste gezicht, worden gecounterd door de morele grijze zone waar de personages zich lijken te bevinden en de bewogen beslissingen die moeten worden genomen. Zonderling heeft een donkere charme die weet te verwonderen en te begeesteren. Ondanks de haperende wissel in het verteltempo, is het een must-read die door de cliffhanger op het eind onmiddellijk doet verlangen naar meer.

Recensie: Zonderling – Laini Taylor

Zonderling

1  2  3  4  5

Een betoverend fantasyverhaal

De droom kiest de dromer, niet andersom. Lazlo Strange, oorlogswees en junior bibliothecaris, vreest dat zijn droom slecht gekozen heeft. Al sinds zijn vijfde is hij geobsedeerd door de mythische verloren stad Weep, maar het vergt meer moed dan Lazlo in zich heeft om de halve wereld over te steken en naar de stad op zoek te gaan. Dan doet zich een prachtige kans voor: een held genaamd de Godslayer en een groep legendarische krijgers heeft zijn hulp nodig bij het oplossen van een mysterieus probleem. Lazlo moet deze kans grijpen of zijn droom voor altijd verliezen.

Waardoor werd Weep tweehonderd jaar geleden gescheiden van de rest van de wereld? En wie is de blauwe godin uit Lazlo's dromen? Hoe kon hij over haar dromen voordat hij wist dat ze bestond? En als alle goden dood zijn, waarom lijkt zij dan zo echt?