Recensie: Bukkie RECENSIE

Recensie: Bukkie – Marc de Bel

Bukkie is de klein uitgevallen Vlaamse Reus van het slimmerikje Simon Engelbertus en de gelijknamige held van dit boek. De dertien en een halfjarige Simon is tijdens zijn zomervakantie drie weken alleen thuis, met zijn vader voor werk in Amerika en zijn moeder een paar dagen op vakantie in Italië. Hoewel Simon best alleen thuis wilde blijven vindt zijn moeder het toch nodig om haar vriendin Betty te laten oppassen. Betty is echter met name bezig met haar nieuwe liefde, waardoor Simon nog steeds erg op zichzelf is aangewezen. Zijn buurmeisje Sterre komt hem gelukkig vergezellen, terwijl een reuzemeteoor op de aarde afstevent.

Simon Engelbertus vindt zichzelf al heel volwassen. Hij begrijpt dan ook niet waarom zijn moeder zo nodig een babysitter voor hem moet regelen. Een heel herkenbare gedachte voor een puber. Marc de Bel weet in Bukkie ook zeker weer heel rake beschrijvingen te geven die voor een jonge tiener heerlijk zijn om te lezen. Marc de Bel schept een realistische tienerwereld met stiekem alcohol drinken en ontluikende liefdes. Met de alcoholgrens opgerekt naar 18 jaar lijkt dat eerste wel steeds onrealistischer, maar De Bel betuttelt niet in zijn boeken. Simon trekt zich terug met zijn buurmeisje Sterre om te gaan kijken naar de inslag van een meteoriet die met een rap tempo op België komt afgestevend. Vanaf het moment dat de inslag van de meteoriet zich heeft afgespeeld beleefd dit tweetal spannende avonturen. Want dit blijkt niet zomaar een meteoriet. Gelukkig is stoere Sterre daar, die met haar avontuurlijke karakter de spannende situaties goed onder controle weet te houden. Bolleboos Simon weet een hoop te vertellen over bijzondere meteorietinslagen in de geschiedenis, waardoor zijn slimmigheid ook nog eens goed van past komt. Dat heeft dit tweetal zeker nodig, want als Bukkie deze magische meteoriet per ongeluk inslikt gebeuren er fascinerende dingen. Een spannend avontuur volgt, met zowel grappige als griezelige gebeurtenissen. Marc de Bel schrijft vlot, met korte zinnen en zonder moeilijk woorden. De zinnen zijn fantasierijk en beeldend. De Vlaamse auteur gebruikt een hoop Vlaams taalgebruik, wat dit boek ook een extra leuk karakter geeft.

Bukkie is een spannend en grappig jeugdboek dat menig jonge tiener zal aanspreken. Marc de Bel komt uit Vlaanderen, waardoor dit boek een flink aantal Vlaamse woorden bevat. Dit maakt het verhaal extra plezierig om te lezen. De jonge tieners zijn volop aan het experimenteren, wat menig lezer zal aanspreken. Tegelijkertijd beseffen ze zich dat ze nog behoefte hebben aan steun en hulp, wat een realistisch beeld is van deze leeftijdsfase. Met een stoer verhaal als dit over reuzekonijn Bukkie is dit zeker ook een geschikt boek voor jongens.

Recensie: Bukkie – Marc de Bel

Bukkie

1  2  3  4  5

Het is de eerste dag van een zomervakantie zonder herexamens voor bolleboos Simon Engelbertus, dertien en een half jaar. Paps zit voor zijn werk nog een week in Amerika en mams vertrekt voor drie dagen naar Italië. Simon vindt zichzelf oud en wijs genoeg om die drie dagen alleen thuis te blijven (lees: in zijn boomhut te kamperen), maar mams staat erop dat haar vriendin Betty komt oppassen. Zeker nu er de laatste tijd heel wat inbraken in de wijk worden gepleegd. Simon vindt Betty wel leuk, maar die is meer bezig met haar zoveelste nieuwe vlam dan met oppassen. Gelukkig is er nog Bukkie en komt Sterre, het mooiste buurmeisje van het heelal, af en toe zwemmen.

Alles wijst er dus op dat het een leuk en ontspannen weekend wordt. Tot blijkt dat een reuzenmeteoor recht op de aarde afstevent...

Spannend verhaal om in één ruk te verslinden!