Recensie: Start before you're ready RECENSIE

Recensie: Start before you’re ready - Simone Levie

Simone Levie is een succesvol ondernemer die zich inzet voor de empowering  van vrouwen.  Ze heeft een coaching programma opgezet via meerdere kanalen: een vijfdaagse online cursus met webinars, een driedaagse persoonlijke cursus voor een beperkt aantal deelnemers en nu via het boek Start before you’re ready, waarin zij haar kennis en persoonlijke achtergrond met de lezer deelt.

Het boek bestaat uit twee delen. Deel I heeft als titel “Wie ben ik nou?” en de lezer gaat hierin op zoek naar haar talenten, verlangens, belemmeringen en overtuigingen. Er worden opdrachten aangereikt met als doel inzichtelijk te maken waarom je nog niet bent waar je had willen zijn.

In Deel II, met als titel “Fuck it, gewoon doen!”, laat Simone Levie je een voorstelling maken van het leven dat je kunt leiden als je een stap zet en echt gaat voor datgene waar je hart ligt. Door dicht bij jezelf te blijven, te laten zien wie je werkelijk bent en waar je werkelijk naar verlangt, ontdek je jouw missie: de reden waarom je op aarde bent.

Levie beschrijft zichzelf als spiritueel, maar is tegelijkertijd heel down to earth. Ze heeft een toegankelijke, levendige schrijfstijl die op geen enkel moment zweverig wordt. Je voelt als lezer dat het haar missie is om zo veel mogelijk vrouwen te bereiken, zodat deze hun talenten niet laten liggen. Want dat lijkt de onderliggende boodschap in Start before you’re ready: iedereen heeft een talent en voor elk talent is er een markt als je er 100% voor gaat. Geld verdienen is niet iets waar je je voor hoeft te schamen, maar iets wat je kunt inzetten als investering in jezelf of anderen.

Start before you’re ready is een boek  in het ‘motivational’ genre, maar niet met een Amerikaans jubelgehalte; Levie benadrukt dat succes niet vanzelf komt, je moet er wel wat voor doen. Prettig is dat Levie voorbeelden uit haar eigen leven aanhaalt om te verduidelijken dat ook zij niet met een gouden lepel in haar mond geboren is. Ze is openhartig, herkenbaar en iemand die je graag tot je vriendenkring zou rekenen. Dus ben je bereid naar haar te luisteren.

Bij de online cursus, die los van het boek  te volgen is, ben ik na een dag afgehaakt. Dat had te maken met dat Simone, voor mij in ieder geval, niet to the point kwam en er te lang over deed om inhoudelijke informatie te verstrekken. Daar valt nog wel wat resultaat te boeken. De opdrachten die je per mail toegestuurd kreeg, zijn ook in het gelijknamige boek te vinden.

Start before you’re ready is bedoeld als inspiratie om je dromen te volgen en je niet te laten blokkeren door angsten, gebrek aan zelfvertrouwen of praktische belemmeringen. Er wordt in het boek verwezen naar de website simonelevie.nl, waar je nog meer stappen kunt zetten in je persoonlijke ontwikkeling. Met dit boek zal Levie een hoop vrouwen inspireren, net zoals zij zelf geïnspireerd is door vrouwen voor haar. Start before you’re ready krijgt daarom 4 hartjes.

Start before you're ready

1  2  3  4  5

Het is de levensmissie van businesscoach Simone Levie om vrouwen te empoweren. Te vaak laten zij zich door irreële angsten en valse bescheidenheid weerhouden van het verwezenlijken van hun wensen en dromen. En die eeuwig twijfel… Zou ik het wel kunnen? Simone zegt: Start before you're ready! Geen gemiep, ga ervoor, pak die kans als je hem ziet. Dit boek helpt je je talenten te erkennen en te kiezen voor de dingen die jij écht belangrijk vindt. Je kunt het, niets houdt je tegen!

• Slag of stoot - Meghan Quinn