Recensie: Een bloem van een tante RECENSIE

Recensie: Een bloem van een tante - An Swerts & Eline van Lindenhuizen

Tante Lisa is de lievelingstante van Leon en hij houdt er dan ook van om lekker veel tijd met haar door te brengen. Maar dat is niet zo eenvoudig, soms is tante Lisa zo gelukkig dat ze alles om zich heen vergeet. En soms is ze heel erg boos of verdrietig en weet Leon niet goed wat te doen. Gelukkig is zijn mama er om hem en tante Lisa te helpen als het een beetje moeilijker gaat. Maar hoe tante Lisa zich ook voelt, ze is en blijft zonder twijfel zijn lievelingstante!

Een bloem van een tante gaat over tante Lisa die een bipolaire stoornis heeft en haar neefje Leon die daar mee om leert gaan met de hulp van zijn mama. Hoewel dit een serieus onderwerp is, is het boek erg luchtig en toont het de “ziekte” op een realistische en begrijpbare manier voor kinderen.

Door het gedrag van tante Lisa wordt de stoornis aan kinderen op een luchtige manier getoond en verklaard. Ann Swerts gebruikt hier geen moeilijke termen voor en laat het verhaal steeds vanuit een positieve kijk verder evalueren, het is zeker geen dramatisch boek waarin tante Lisa als een zielige en zieke vrouw wordt afgeschilderd.

Het verhaal zelf springt in het begin wel van de hak op de tak. De eerste vier pagina’s van het boek vond ik zo verwarrend dat ik ze twee maal heb gelezen om er zeker van te zijn dat ik niets had overgeslagen en dat ik het nog kon volgen. Ook voor kinderen kan dit misschien een beetje snel gaan en dan moet je het verhaal als voorlezer wel aan elkaar breien. Ik vermoed dat Ann Swerts hier meteen een beeld van de tante wou scheppen en er daarom zoveel wisselende stukken zijn in een zeer korte tijd.

Na de eerste pagina’s gaat het verhaal rustig verder en is het goed te volgen. Tante Lisa heeft hier veel stemmingswisselingen en kinderen krijgen hier te zien hoe iemand met een bipolaire stoornis echt is. Het wordt niet verbloemd, maar ook niet erger gemaakt dan het is. En er wordt ook getoond dat Leon het hier niet altijd gemakkelijk mee heeft en dat dit oké is.

Buiten het mooie verhaal bevat het boek prachtige illustraties van Eline van Lindenhuizen. De illustraties zijn zacht en warm en geven duidelijk de sfeer van het verhaal weer. Daarbij worden ook de emoties niet vergeten, de gezichtsuitdrukkingen komen altijd erg goed overeen met het verhaal en dit maakt het voor kinderen nog beter begrijpbaar.

Een bloem van een tante is niet enkel een verhaal met mooie illustraties, het bevat ook een gedicht dat elk persoon met een bipolaire stoornis op een prachtige en respectvolle manier omschrijft, leuke zoekprenten en verschillende filosofeervragen die kinderen helpen bij de verwerking van het verhaal. Voor volwassenen is er een hoofdstuk voor ouders of mensen die zelf een bipolaire stoornis hebben en waarin ze meer informatie vinden. Deze helpt hen om de ziekte uit te leggen aan kinderen en leert mensen met een bipolaire stoornis verwoorden dat zij net zoals tante Lisa zijn.

Een bloem van een tante is een prachtig boek dat een bipolaire stoornis op een manier toont die kinderen goed kunnen begrijpen en die ouders helpt om hun kind hierin goed te ondersteunen.

Dit boek krijgt van mij 4 hartjes. In het begin was het verhaal een beetje verwarrend, maar dit ging snel voorbij. Het is een erg mooi verhaal met een grote waarde voor kinderen en hun ouders. Voor mij was het ook meteen de eerste kennismaking met de Pleister-serie van Clavis en ik ben er van overtuigd dat deze echt een grote meerwaarde zijn voor de boekenwereld.

Pleister. Een bloem van een tante ( Bipolaire stoornis)

1  2  3  4  5

Een mooi, gevoelig verhaal over een tante met een bipolaire stoornis. Met achteraan een interview met twee experts en enkele tips. Voor kinderen vanaf 6 jaar.
    Je kunt maar één lievelingstante hebben. En voor Leon is dat mama's jongste zus: tante Lisa. Maar soms lijkt het alsof tante Lisa hem niet ziet, zo enthousiast is ze dan. En op andere dagen lijkt het licht in haar ogen gedoofd. Soms straalt tante Lisa als een roos met doornen, en soms is ze broos als een klaproos. Maar Leon houdt altijd van tante Lisa, welke bloem ze ook is.
    Ieder kind is uniek. In sommige gezinnen wordt iemand ziek. In andere families is ooit iets vervelends gebeurd. En soms is het huishouden zelf gewoon een beetje anders. Pleister maakt al die gevoelige onderwerpen bespreekbaar. Deze boeken bevatten een warm verhaal, een spelletje en een versje of liedje op kindermaat. Maar ook een informatieve bijlage voor volwassenen, met een aangrijpende getuigenis of een interview met een Pleister-expert. Op die manier nodigt Pleister uit tot praten met en begrip krijgen voor elkaar. Want hoe moeilijk sommige dingen ook zijn, een PLEISTER helpt altijd.