Recensie: The fittest you RECENSIE

Recensie: The fittest you – Gudrun Hespel

Gudrun Hespel is een Belgische blogster, die in haar jeugd veel moeite heeft gehad met het goed zorgen voor haar lichaam. Door vallen en opstaan heeft ze een manier gevonden die voor haar goed werkt en eindelijk voelt ze zich gelukkig. Met het boek The fittest you vertelt ze hoe je op een gezonde manier de beste versie van jezelf kan worden. Ze is er van overtuigd dat, ondanks wat de meeste boeken en programma’s beweren, het niet alleen draait om de uiterlijke resultaten maar om de baas zijn over je eigen body én mind.

The fittest you begint met het verhaal van Gudrun zelf. Wat haar heeft gedreven dit boek te schrijven en om een stuk begrip te creëren. Omdat het tegenwoordig hip is om een eigen afval- en lifestyle boek te schrijven als ‘influencer’ zijnde, is het fijn om als gewoon mens te lezen dat Gudrun óók maar een gewoon mens is. Haar verhaal zorgt ervoor dat de lezer zich meer kan inleven in haar methodes, omdat het een product is van haar lange weg en harde werken. Ondanks dat ieders achtergrond uniek is, is de reden om het boek op te pakken voor iedereen hetzelfde; de baas zijn over eigen lichaam en geest zonder poespas, iets waar Gudrun dus ook altijd naar gezocht heeft. Ze weet dit op een mooie, pijnlijk eerlijke manier duidelijk te maken waardoor de rest van het boek menselijker overkomt.

The fittest you is verdeeld in vier duidelijke delen, inclusief de inleiding. Dit is zo in elkaar gezet omdat Gudrun van mening is dat voordat men werkt aan het lichaam, het eerst goed moet zitten in het hoofd, “Zelfvertrouwen start in je hoofd, niet in de spiegel”. Gedurende het hoofdstuk ‘Fit Mind’ werk je naar een beter zelfbeeld en rust in het hoofd door middel van opdrachten en motiverende quotes. Het hoofdstuk ‘Fit Body’ focust voornamelijk op het überhaupt in beweging komen. Hier zijn geen lastige en intensieve oefeningen te vinden, maar simpele beginner workouts die makkelijk zwaarder te maken zijn. Ook het al bekende excuus “geen tijd voor sport” wordt hier hard ontkracht.  Het laatste hoofdstuk is ‘Fit Food’, waar gezond eten wordt uitgelegd. Hier wordt uitgelegd wat het lichaam nodig heeft, worden een aantal urban myths ontkracht en andere weer kracht bijgezet.

Vervolgens staan er een paar simpele basisrecepten waar veel mee afgewisseld kan worden. Deze zijn wel allemaal veganistisch, met her en der een vegetarische aanpassing. Ook worden er meer luxere en vreemdere producten gebruikt zoals quinoa, chiazaad en kokosnectar, wat de recepten minder toegankelijk maakt. Ik heb twee recepten geprobeerd, een ontbijt- en een lunchgerecht. de meeste recepten zijn duidelijk, al staat er niet overal bij hoeveel porties het betreft.

De Vegan Havermout pannenkoekjes met banaan zijn heel simpel te maken en met de tip om van havermout je eigen havermeel te maken is het sneller gedaan dan gedacht. Niet alle supermarkten hebben de meel maar wel altijd gewone havermout. Door de banaan zijn ze zoet genoeg en hoeft er eigenlijk geen andere zoetstof meer bij, maar ahorn siroop maakt het wel af. Verder staat er naast het basisrecept ook nog suggesties om de pannenkoeken anders te versieren.

De Mexicaanse wraps met tempeh en avocado heb ik als lunch gemaakt. Tempeh ligt als een blok bij de vegetarische vleesvervangers in de supermarkt, naast de tofu. Smaakloos van zichzelf maar doordat het met Mexicaanse kruiden gebakken moet worden is het prima te doen. Verder is de wrap heel simpel te maken en naar je eigen smaak te beleggen met verschillende groentes.

Als laatste heeft Gudrun een 4 weken plan opgesteld waarin alle hoofdstukken gemakkelijk in de praktijk kunnen worden gebracht, met work-outs, mealplans én mindset opdrachten. Met als doel dat de lezer na 4 weken dit zelf verder kan oppakken. Dit zorgt er ook voor dat het verhaal dat Gudrun verteld beter gebruikt kan worden in het dagelijkse leven.

Uitgebreid is de wetenschap achter het sporten en de voeding wel, wat voor sommige intimiderend kan overkomen. Gezien de strekking van het boek had dit iets luchtiger gemogen en hadden termen als ‘cardio-vasculaire training’ (hoe belangrijk ook) misschien bewaard kunnen worden voor een vervolg boek. Natuurlijk is dit de basis en zonder goede basis kom je nergens, maar het had voor de beginner wat minder intimiderend gekund. Hier hangt wel weer tegen dat waar de uitleg uitgebreid is, de daadwerkelijke oefeningen en acties meer behapbaar zijn.

Het is duidelijk dat een fit mind & body niet zomaar komen aanwaaien. De meeste oefeningen en inzichten zijn confronterend en tijdrovend. Snelle winsten zijn met dit boek niet te behalen maar snelle winsten zullen waarschijnlijk dan ook niet blijvend zijn. Maar de combinatie tussen geest en lichaam, waar wordt benadrukt dat het in het hoofd eerst goed moet zitten, maakt het boek een stuk fijner op te pakken dan de boeken met de ‘perfect Instagram life’ vibe.

The fittest you

1  2  3  4  5

Vermoeid nog voor je aan je dag begint? Niet altijd blij met je spiegelbeeld? Eeuwig op zoek naar balans? Breek met die sleur en ontdek The fittest you.
    Dit boek helpt je in 4 weken op weg naar meer zelfvertrouwen, een positieve mindset, een energieker lichaam en een gezonder voedingspatroon. Het is jouw gids voor een gelukkiger en gezonder leven, vanuit liefde voor je lijf, waarin plaats is voor genieten en plezier. In The fittest you deelt Gudrun onder andere haar eigen verhaal, tips en tricks voor een beter zelfbeeld, eenvoudige work-outs die je thuis kunt doen en haar favoriete gezonde recepten.

• Slag of stoot - Meghan Quinn