Recensie: De acht of negen levens van Stella Fortuna RECENSIE

Recensie: De acht of negen levens van Stella Fortuna – Juliet Grames

Stella Fortuna wordt geboren en groeit op in het zuiden van Italië. Een piepklein dorpje waar de mensen arm zijn en waar ze als kind al werkt op olijfgaarden. Ze doet alles samen met haar zusje en beste vriendin Cettina. Als de vader van de zusjes, en inmiddels ook broertjes, besluit om naar Amerika te gaan voor een beter leven dwingt hij zijn gezin jaren later om hem te volgen. Het aanpassen aan hun vader en de Amerikaanse gewoonten en cultuur is moeilijk, maar Stella en Tina blijven altijd bij elkaar. Stella heeft ondanks dat ze knap, slim en gewild is veel pech in haar leven en heeft al vaak op het randje van de dood gestaan. Na de laatste keer wil Stella niets meer met haar zusje te maken hebben, niemand snapt waarom.

De acht of negen levens van Stella Fortuna is een prachtig familieverhaal. Al vanaf de eerste zinnen word je het verhaal ingezogen. Het verhaal begint al voordat Stella Fortuna geboren wordt. Zo leer je haar familie en achtergrond goed kennen, een goede basis voor de rest van het boek. Naast de mooie verhalen is het boek ook heel spannend. Stella is een bijzondere vrouw met een sterke eigen mening die haar vaak in de problemen brengt. Het boek is geïnspireerd op de eigen familie van schrijfster Juliet Grames. Ze heeft research gedaan en is zelfs naar het kleine Italiaanse dorpje waar alles begon afgereisd. Hierdoor heeft het verhaal veel details maar blijft het toch duidelijk. Ondanks de vele familieleden, soms met dezelfde namen, blijft het overzichtelijk om te volgen. Er gebeurt veel maar de zinsopbouw is rustig en duidelijk.

Door de manier van schrijven van Juliet Grames krijg je veel informatie binnen. De acht of negen levens van Stella Fortuna wordt afgewisseld met hoofdstukken vanuit Stella maar ook stukken met de visie van de schrijfster. Zo worden sommige vragen direct beantwoord, bijvoorbeeld wie er wanneer en waaraan overlijdt. Er wordt een kijkje in de toekomst gegeven die alleen jij als lezer kunt zien maar de hoofdpersonen zelf natuurlijk niet. Je krijgt hierdoor als lezer een speciaal gevoel en bent heel erg betrokken bij het verhaal. Je weet wat er gaat gebeuren en bekijkt het verhaal daardoor op een andere manier.

De acht of negen levens van Stella Fortuna volgt het leven van Stella, vanaf voor haar geboorte tot bejaarde leeftijd. De jongere jaren worden in detail gevolgd maar haar oudere jaren veel minder. In deze jaren is het verhaal ook minder spannend maar toch wil je elk moment van Stella meemaken en is het jammer dat het verhaal soms jaren, of twintig jaar, overslaat. Stella is zo’n interessant persoon dat je eigenlijk niets wilt missen.

De acht of negen levens van Stella Fortuna is een prachtig Italiaans familieverhaal. Juliet Grames sleurt je mee in de familie en je voelt je meteen thuis. Het boek is geweldig geschreven en blijft elke zin spannend.

De acht of negen levens van Stella Fortuna

1  2  3  4  5

Een prachtig familieverhaal: bruisend, meeslepend en ontroerend, een verhaal als een Italiaanse opera. Voor iedereen die heeft genoten van de boeken van Chloe Benjamin en Holly Ringland.

Stella Fortuna wordt geboren in het arme Zuid-Italië. In haar Italiaanse dorp wordt ze beschouwd als een rariteit, maar de band met haar zusje is onbreekbaar. Na de Tweede Wereldoorlog emigreert het gezin naar Amerika, waar de zussen opgroeien en oud worden in een grote Italiaans-Amerikaanse familie.

Jaren later zit de honderdjarige Stella Fortuna alleen in haar huis in Wethersfield, Connecticut. Ze haakt dekens en negeert boos haar zus, Tina, die aan de overkant woont. Ooit waren ze onafscheidelijk. Waardoor werd de band tussen de zussen verbroken?