Recensie: Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis RECENSIE

Recensie: Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis – Sanne Rooseboom

Mensen trekken al eeuwenlang problemen aan. Van kleine dingen als het missen van de bus tot aan een brandgevaarlijk huis. Daarom is het geheime Ministerie van Oplossingen in het leven geroepen. Tegenwoordig wordt het Nederlandse Ministerie gerund door de kinderen Nina, Alfa, Ruben en Kai onder begeleiding van de oude Janneke Vis en adviseur Tirza. In dit deel vinden Nina en Alfa allemaal gekke spullen in de gymzaal van hun basisschool. Waar komen die spullen toch vandaan? En wat moeten ze doen tegen de Zilvermannen, die proberen om hun goede werk tegen te houden?

Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis is het derde deel in de serie van Het Ministerie van Oplossingen. De serie is geschreven door Sanne Rooseboom en de bijbehorende illustraties zijn gemaakt door Mark Janssen. Ondanks dat het boek uit een serie komt, is Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis heel goed op zichzelf te lezen. Het boek begint met een stukje geschiedenis over het Ministerie, waarin wordt uitgelegd hoe het is ontstaan en hoe het werkt. Hierdoor heb je genoeg achtergrondinformatie om het boek te begrijpen.

Sanne Rooseboom heeft een leuke, vlotte schrijfstijl. Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis heeft de adviesleeftijd vanaf negen jaar en dat komt goed overeen met het verhaal en de manier van schrijven. Af en toe worden er moeilijke woorden gebruikt zoals ambtenaar, maar niet te vaak. Ook verandert Sanne Rooseboom af en toe van gezichtspunt. Zo wordt er meestal vanuit de kinderen verteld, maar af en toe ook vanuit de Zilvermannen. Dit geeft het boek meer inzicht en spanning, maar maakt het niveau van het boek ook iets hoger. Doordat Sanne Rooseboom de verandering van het perspectief goed inleidt, is de wisseling echter goed te begrijpen voor de lezer.

Alfa, Ruben en Nina zitten alle drie op de basisschool en Kai zit zelfs al op de middelbare school. Dit betekent dat het verhaal goed aansluit op de belevingswereld van kinderen van groep zes, zeven en acht. Het verhaal van Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis is spannend. De kinderen gaan op avontuur en worden zelfs achtervolgd door de Zilvermannen. Ondanks dat het boek spannend is, is het verhaal zeker niet eng of luguber. Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis is zowel geschikt voor jongens als meisjes. Het boek is vooral erop gericht om zelfstandig te lezen, maar zou ook goed voorgelezen kunnen worden.

Kortom, Het Ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis is een heel leuk, grappig en spannend boek voor jongens en meisjes vanaf negen jaar. Het boek leest lekker weg door de fijne schrijfstijl en is ook een beetje uitdagend door het wisselen van perspectief. De combinatie van de kinderen en de beetje gekke, oudere dames zorgen voor heel veel leuke situaties, waardoor je samen met de spannende avonturen het boek bijna niet kan wegleggen.

Het Ministerie van Oplossingen 3 - Het ministerie van Oplossingen en het veel te volle huis

1  2  3  4  5

Het Ministerie van Oplossingen stort zich op een nieuwe zaak!

Een fossiel, een glinsterend schrift, een antieke sjaal… Nina en Alfa vinden allerlei merkwaardige schatten op school. Die komen uit een huis in het bos dat zo vol met spullen staat, dat de deur niet meer opengaat. De meester van groep 3, die er is opgegroeid, is er wanhopig van. Nina, Alfa, Ruben en de stokoude mevrouw Vis en Tirza de Vries twijfelen geen seconde: dit is een zaak voor het Ministerie van Oplossingen!
    De kinderen besluiten de meester te helpen met het doorploegen van de troep. Dat huis moet leeg, zo snel mogelijk. Maar tussen de rommel liggen de schatten van de eigenaar, een uitvinder. En érgens in huis liggen bovendien de aantekeningen over zijn grote uitvinding, en die moeten snel worden gevonden. Terwijl de kinderen hard aan het werk gaan, luisteren de Zilvermannen ze af. Die uitvinding, die willen ze ook wel…

Een avontuurlijk boek vol spinnenwebben, verborgen schatten en een héél prille liefde.

• Het derde deel in een zeer geliefde serie voor jongens en meisjes vanaf 9 jaar

• Met sprankelende illustraties van Mark Janssen