Recensie: Kolletje & Dirk - Allemaal familie RECENSIE

Recensie: Kolletje & Dirk - Allemaal familie – Pieter Feller

Kolletje & Dirk - Allemaal familie van Pieter Feller & Natasha Stenvert is een boek uit de reeks over de kleuters Kolletje en Dirk. Het kinderboek bevat twaalf nieuwe verhalen over de twee vriendjes. In het eerste verhaaltje komt er een nieuw kindje in de klas van Kolletje. Het meisje, Nadine, komt uit Afrika en werd geadopteerd. Daar willen haar klasgenootjes alles over weten! De juf legt uit wat familie is. In een ander verhaal komt Manoeboeloe, de Afrikaanse vriend van tante Laetitia op bezoek. Ook hij vertelt verhalen over zijn familie.

Dit kinderboek wordt aangeraden voor kinderen vanaf vier jaar. Het boek is een prima opener om het met je kleuter over adoptie of over familie te hebben. Deze thema’s zijn in begrijpelijke en eenvoudige kindertaal uitgelegd. Dit maakt het boekje ook ideaal om te gebruiken in de klas. Zeker bij het eerste verhaaltje ‘Een nieuw meisje in de klas’ zag ik helemaal voor me hoe de juf dit verhaaltje voorleest voor haar klas vol aandachtige, enthousiaste kleuters.

De tekst uit het voorleesboek wordt afgewisseld met kleurrijke illustraties van Natasha Stenvert. Een leuk detail hierbij is dat er ook kindertekeningen in het boek staan. Deze werden gemaakt door de vijfjarige Esmee Biersteker. De illustraties zijn herkenbaar voor jonge kinderen. Ze zorgen ervoor dat het kind zich extra kan inleven in het verhaal wanneer dit aan hem of haar wordt voorgelezen.

De twaalf verhaaltjes zijn elk ongeveer vijf pagina’s lang. Een ideale voorleeslengte. In drie verhaaltjes komt er tevens een kort kinderliedje aan bod. Het eerste liedje herkende mijn vierjarige zoontje onmiddellijk. Hij zingt dit iedere ochtend in de klas. Dit toont nog maar eens aan dat de boekjes over Kolletje en Dirk erg herkenbaar zijn voor de kleuters.

Pieter Feller is erin geslaagd om in Allemaal familie diverse ‘serieuze’ thema’s ongecompliceerd aan bod te laten komen. Zo gaat er een verhaaltje over adoptie, een ander gaat over blind zijn en een volgend verhaal gaat over vreemde talen. Een tof detail vond ik ook het fragment over de pot appelmoes. Opa zegt er dat hij ‘het wel even zal doen omdat dat nu eenmaal mannenwerk is’. Maar opa krijgt de pot niet open en mama moet het doen. Dit past volledig binnen onze huidige maatschappij, waarin we zoveel mogelijk trachten af te stappen van stereotypen. Ook mama’s zijn sterk!

Allemaal familie uit de reeks over Kolletje en Dirk is een aangenaam voorleesboek dat je vooral kan gebruiken om specifieke thema’s rond adoptie en familie te bespreken met je kleuter.

Recensie: Kolletje & Dirk - Allemaal familie – Pieter Feller & Natasha Stenvert

Kolletje & Dirk - Allemaal familie

1  2  3  4  5

Allemaal familie van Pieter Feller en Natascha Stenvert bevat twaalf nieuwe verhalen over Kolletje en Dirk, de leukste kleuters van Nederland. Dit boek wordt geleverd met een uitklapstamboom waarop kinderen hun eigen familie kunnen invullen.
    Er is een nieuw meisje in Kolletjes klas. Ze komt uit Afrika en is geadopteerd. De kinderen willen daar alles over weten, en de juf legt uit wat familie is. Liekje zegt dat ze drie oma's heeft, en Patrick Poeptoeter heeft een oom die vieze scheten laat. Jim Manoeboeloe, de Afrikaanse vriend van tante Laetitia, komt logeren en vertelt Kolletje en Dirk spannende verhalen over zijn familie. Maar hoe spreek je zijn naam nou uit? Dirk vindt het maar lastig! Is het Moehaloe? Boeloema? Of toch Noebaloe?