Recensie: Kepler62 deel 3 - De reis RECENSIE

Recensie: Kepler62 deel 3 - De reis – Bjorn Sortland en Timo Parvela

De dertienjarige Ari en zijn broertje Joni vertrekken samen met een aantal andere kinderen op de langste reis in de geschiedenis van de mensheid. Hun bestemming: de planeet Kepler 62e, die zo’n 1200 lichtjaren van de aarde verwijderd is. Het wordt een gevaarlijke reis met een spaceshuttle en een sterrenzeiler, dwars door kometenwolken en wormgaten. Komen ze ooit aan op planeet Kepler 62e?

Dit is het derde deel in de Kepler62-serie. In deel 1 hebben we kennis gemaakt met de broers Ari en Joni, die door een computerspel te voltooien een uitnodiging voor een expeditie naar de ruimte hebben ontvangen. In deel 2 lezen we het verhaal vanuit Marie, een meisje dat iemand heeft ingehuurd om het computerspel Kepler62 te voltooien en vervolgens ook de uitnodiging naar de ruimte ontvangt. En in deel 3 van deze spannende serie lezen we hoe de kinderen de spannende reis naar Kepler 62e maken.

De serie is geschreven door de Noorse auteur Bjorn Sortland en de Finse auteur Timo Parvela. De auteurs hebben de mysterieuze sfeer goed gevangen in dit boek. Het vertelt het verhaal van Kepler62, een zonnestelsel met vijf planeten, die misschien leefomstandigheden hebben vergelijkbaar met die van ons. En om dit te testen worden speciaal geselecteerde kinderen uitgekozen om de gevaarlijke reis naar deze planeet te maken. Het reizen naar een andere planeet is iets wat tot de verbeelding spreekt. En Sortland en Parvela hebben dit magische, ongrijpbare fantastisch verwoord. Als je van sciencefiction houdt en van thema’s als ruimtevaart, ontdekkingsreizen en nieuwe planeten, zit je met deze serie helemaal goed. En als je niet van dit genre of deze thema’s houdt, is het zeker het proberen waard. De boeken verrassen je aangenaam.

In De reis wordt de spanning in ieder hoofdstuk door de auteurs goed opgebouwd. Dat ‘de reis’ echt iets groots en bijzonders is, blijkt wel als ze vlak voor de lancering worden toegesproken door de president van de gemeenschappelijke regering. “Jullie dragen een ongelooflijk zware last op jullie schouders, want jullie zijn ondanks alles nog kinderen. Dat is genoeg. Meer hoeven jullie niet te zijn.”

De hoofdpersonen Ari en Marie krijgen in deel 3 van Kepler62 een grote rol. Terwijl iedereen in een soort coma is gebracht, worden zij wakker om met hun sterrenzeiler een enorme kometenzwerm af te weren.

In het derde deel is er verder sprake van een mysterie. Er is een dertiende persoon mee naar de ruimte, maar niemand weet wie. Dit sijpelt in het gehele boek tussen de regels door, wat ervoor zorgt dat je wil blijven lezen.

Nog een mysterie in de Kepler62-serie is een citaat uit De Hobbit van J.R.R. Tolkien:

Het ligt achter sterren en heuveltop

En vult lege holen op.

Het komt eerst en volgt op slag,

Eindigt leven, doodt gelach.

In de boeken is dit een raadsel dat Ari heeft gehoord van een buitenaards wezen. Het is iets wat hij op moet lossen. Zo af en toe komt dit in de boeken weer terug, zodat je er als lezer weer even aan herinnerd wordt en het vervolgens niet meer los kunt laten.

De illustraties in Kepler62 zijn van Pasi Pitkänen. Hij heeft de sfeer goed gevangen in zijn stripachtige kleurenillustraties. De illustraties zijn rijkelijke en prominent aanwezig. Dat maakt dit boek ook zeker aantrekkelijk voor minder gretige lezers, vanaf 9 jaar. Het heeft een goede afwisseling tussen tekst en illustraties. Het boek zelf heeft een handzaam formaat en het bestaat uit 23 hoofdstukken, die niet te lang zijn.

Het spannende avontuur van De reis heeft een open einde. De illustraties krijgen in het laatste hoofdstuk een heel belangrijke rol. En het enige wat je als lezer wil doen, is gelijk beginnen in deel 4.

Kepler62 3 - De Reis

1  2  3  4  5

serie, avontuur, mysterie, sciencefiction, ruimtereizen, computerspelletjes, broers, vertaling, Noors, Fins
    Het derde deel uit KEPLER62, een serie vol vriendschap, spanning en ontdekkingen. Want niets is wat het lijkt. Voor nieuwsgierige avonturiers vanaf 8 jaar.
    De dertienjarige Ari en zijn broertje Joni vertrekken samen met een aantal andere kinderen op de langste reis in de geschiedenis van de mensheid. Hun bestemming: de planeet KEPLER62e, zo'n 1200 lichtjaren van de aarde verwijderd. Het wordt een levensgevaarlijke reis met kometenwolken en wormgaten. Maar de gevaarlijkste vijand bevindt zich misschien wel in een van de ruimteschepen …