Recensie: Heldinnen RECENSIE

Recensie: Heldinnen – Janny van der Molen

Iedereen heeft mensen nodig die je inspireren en je ertoe aanzetten om het beste uit jezelf naar boven te halen. In Heldinnen staan de verhalen van vijftig bijzondere vrouwen, vrouwen uit het verleden maar ook vrouwen uit het heden. Wetenschappers, kunstenaars, sportvrouwen of wereldreizigers.. Allemaal zijn ze verschillend maar toch hebben ze ook allemaal één ding gemeen: ze volgen hun hart en maken hun eigen keuzes, waarin ze zich door niets of niemand laten tegenhouden.

Heldinnen vertelt verhalen over allerlei verschillende vrouwen, vrouwen die in het verleden hebben geleefd en een duidelijk voorbeeld hebben gegeven of vrouwen die vandaag de dag leven en hun stem laten horen. Van Beyoncé Knowles of Emma Watson tot Florence Nightingale of Anne Frank. Iedere lezer zal minstens een kwart van de namen in dit boek herkennen en zich vermaken met hun succesverhalen.

Te betreuren is dat niet ieder gegeven in Heldinnen, dat gepresenteerd wordt als ‘feit’, klopt met de waarheid. Natuurlijk zijn er vele verschillende verhalen, maar het is jammer dat Janny van der Molen in haar verhalen in Heldinnen niet overal even waarheidsgetrouw lijkt te zijn gebleven. Het zijn slechts twee heel kleine dingetjes die niet kloppen, maar toch. De flaptekst vertelt dat het boek ‘ware verhalen’ bevat, dus mag dat ook zijn wat de lezer verwacht en niets minder.

Bij ieder verhaal is een fraaie illustratie toegevoegd van de betreffende vrouw. Deze illustraties zijn gemaakt door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, de Academie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda en de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. En zij hebben voortreffelijk werk geleverd, dat mag gezegd worden. De ene illustratie is nog mooier dan de ander en elk geven ze een duidelijk beeld van de vrouw waarover het verhaal gaat.

Janny van der Molen heeft een toegankelijke schrijfstijl waardoor Heldinnen voor iedereen makkelijk leesbaar is en de succesverhalen waarover Janny schrijft zijn een bron van inspiratie, voor jong en voor oud. Je bent tenslotte nooit te oud om het beste uit jezelf te halen. Heldinnen ontbreekt echter wel aan originaliteit en de eigen input van Janny van der Molen ben ik ook niet erg enthousiast over. Het zou misschien een leuker boek zijn geweest als Janny van der Molen haar eigen visie er meer in had betrokken, in plaats van zich te beperken tot het vertellen van andermans verhalen.

Heldinnen

1  2  3  4  5

Inspirerende verhalen voor meisjes van nu, over vrouwen die door hun moed, talent en doorzettingsvermogen veel bereikt hebben.

Op papier hebben vrouwen dezelfde rechten en kansen als mannen, maar in werkelijkheid is dat nog lang niet altijd zo. Daarom is het belangrijk dat meisjes zien hoe andere vrouwen hun dromen waargemaakt hebben of opkomen voor anderen. Zodat zij later zelf ook kunnen bereiken wat ze willen!
    Van Florence Nightingale tot Malala, van Laura Dekker tot Emma Watson: vijftig inspirerende vrouwen die laten zien dat je als meisje voor niks en niemand onderdoet!

• Slag of stoot - Meghan Quinn