Recensie: Met de beste bedoelingen RECENSIE

Recensie: Met de beste bedoelingen – Susan Anne Mason

Na een eerdere serie boeken over Ierland, is Susan Anne Mason nu begonnen met een nieuwe serie over Canada: De oversteek. Met de beste bedoelingen is het eerste deel van deze nieuwe serie en speelt zich af in 1919.

De Eerste Wereldoorlog is net voorbij als Grace naar Canada vertrekt om haar zus Rose, die haar man in de oorlog is verloren, en neefje Christian op te gaan halen om terug te gaan naar Engeland. Dit loopt echter anders als blijkt dat Christian bij de schoonfamilie, de Eastons, woont. De Eastons zijn een welgestelde familie die Rose nooit geaccepteerd hebben als geschikte vrouw voor hun zoon. Grace zal op zoek moeten naar een manier om er achter te komen of er wel goed gezorgd wordt voor haar neefje en komt als kinderjuffrouw terecht in deze familie.

Hoewel Met de beste bedoelingen een historische roman genoemd wordt lijkt het overbrengen van historische kennis niet direct het doel van Susan Anne Mason. Het boek is eerder een romantisch verhaal. De geschiedenis speelt slechts een ondergeschikte rol en vormt vooral de context waarbinnen het verhaal zich afspeelt, bijvoorbeeld als het gaat om de rol van verstandshuwelijken, iets wat in die tijd heel normaal was. Daarnaast is Met de beste bedoelingen ook te typeren als een Christelijke roman, iets wat niet direct duidelijk wordt maar het geloof gaat naarmate het boek vordert wel een grotere rol spelen, bijvoorbeeld in de vorm van gebeden en de rol van het geloof in het nemen van beslissingen. Iets wat voor sommige lezers een meerwaarde zal zijn, terwijl dit het boek voor andere lezers wellicht minder aantrekkelijk maakt.

De schrijfstijl van Susan Anne Mason is makkelijk leesbaar, de verschillende personages komen snel tot leven en je kunt je als lezer goed laten meevoeren met de verschillende verhaallijnen. Een boek over liefde, kiezen met je hart of je verstand en leven met schuldgevoelens. Wellicht soms wat voorspelbaar, maar ook een boek om ‘gewoon’ lekker te lezen zonder er al te veel bij na te hoeven denken.

Het is bij het uitlezen van het boek niet direct duidelijk of we de personages uit dit boek verder volgen in de andere boeken uit de serie. Beschrijvingen van twee vervolgboeken, waarvan er één al in het Engels verschenen is, doen vermoeden dat het in ieder geval niet de hoofdpersonages van deze verhalen zullen zijn, maar wie weet keren ze toch nog terug.

Wanneer je je als lezer niet stoort aan, of juist zoekt naar, een Christelijke ondertoon, is Met de beste bedoelingen een prima boek om je te laten onderdompelen in een romantisch verhaal.

Met de beste bedoelingen

1  2  3  4  5

"Met de beste bedoelingen' van Susan Anne Mason is een historische roman vol romantiek over een vrouw die valt voor de voogd van haar neefje, terwijl haar zus verwikkeld is in een strijd om de voogdij over de jongen. Canada, vlak na de Eerste Wereldoorlog. Om haar zus te helpen bij een nare strijd om de voogdij over haar zoontje Christian, solliciteert Grace Abernathy onder een valse naam naar een positie als kindermeisje bij de rijke grootouders van de jongen. Ze ontdekt tot haar verbazing dat ze een zwak heeft voor Christians voogd. Maar hij is al verloofd, en wel met een vrouw die een vreselijke stiefmoeder zou zijn…