Recensie: De stadstuin 2: Britt RECENSIE

Recensie: De stadstuin 2: Britt - Anne West

Een vader laat zijn Amsterdamse stadstuin na aan zijn drie dochters: Maud, Britt en Yara, drie zeer verschillende vrouwen. In deel 1 van deze trilogie hebben we kennisgemaakt met de drie zusjes, wanneer ze elkaar gedwongen moeten opzoeken en samenwerken om de stadstuin van de ondergang te redden. Dit valt niet altijd mee als je zo verschillend bent en uiteenlopende idealen hebt. In deel 2 gaat de winkel van de stadstuin open die door Britt wordt gerund en lijkt de stadstuin een succes te gaan worden. Toch blijven de verschillende toekomstbeelden van de zussen het succes van de tuin in de weg te zitten.

Deel 1 draait voornamelijk om Maud, maar in deel 2 staat zus Britt centraal. Britt heeft jaren in een leefgemeenschap in Frankrijk gewoond en is onder andere vanwege de stadstuin weer terug naar Nederland gekomen. In Nederland weet ze toch niet helemaal haar draai te vinden. Eigenlijk wil ze de stadstuin volgens het gedachtengoed van de commune laten draaien, waarbij de buurtbewoners de belangrijkste gebruikers zijn, maar daar kunnen Maud en haar vriend Menno zich niet in vinden. Om de tuin goed te laten draaien willen zij de tuin commerciëler inrichten, zodat winst gemaakt kan worden. Verder worstelt Britt met de relatie met Menno, want past hij wel bij haar?

Hoewel dit tweede deel over De stadstuin Britt heet, komen zussen Maud en Yara ook voldoende naar voren. Maud, de carrièregerichte zus, werkt graag, maar wil ook een gezinnetje stichten met haar man. Toch is Maud ook bang voor een zwangerschap en de impact die een kind kan hebben op haar leventje. Yara heeft het soms lastig met de opvoeding van haar tienerdochter Nova. Sinds zij haar vriendje heeft verloren aan kanker zit zij zodanig in de knoop dat ze spijbelt en gaat stelen. Yara heeft het moeilijk met de veranderde verstandhouding met haar dochter, die eerst zo hecht was. Ook begeeft Yara zich na lange tijd weer op het liefdesterrein, wat ook onzekerheden met zich meebrengt, omdat zij sinds de geboorte van Nova niet meer gedate heeft.

Auteur Anne West heeft in haar verhalen over de Stadstuin zeer uiteenlopende hoofdpersonages gecreëerd. Het zijn jonge vrouwen van in de dertig die met verschillende dilemma’s moeten omgaan die horen bij deze leeftijd, zoals de keus tussen carrière en kinderen, met welke partner wil ik mijn verdere leven delen en opvoeding van (tiener)kinderen. Doordat de zussen zo divers zijn, is de herkenbaarheid van de personages groot. Daarnaast heeft de auteur de dilemma’s zeer realistisch uitgewerkt, waardoor deze natuurlijk overkomen.

De feelgood roman De stadstuin - Britt is een boek vol uiteenlopende emoties, zo draait veel om de liefde, maar ook angst, verdriet en humor zijn emoties die in dit verhaal passeren. Ook in dit tweede deel is er weer plaats voor een lach en een traan waardoor dit een prachtig feelgood verhaal is. Naast al deze thema’s gebruikt auteur Anne West deze roman om ook een ander thema aan te stippen en dat is ouderenmishandeling, een actueel thema waarbij de signalering hiervan aandacht verdient en in deze roman een plekje krijgt. Zo heeft de auteur ook een maatschappelijk thema in het boek verwerkt.

Dit tweede deel start waar het eerste deel is geëindigd, er is geen introductie of terugblik, waardoor het boek niet zelfstandig te lezen is. Dus als je het eerste deel Maud nog niet gelezen hebt, is het raadzaam deze eerst te lezen voordat je aan Britt begint. In De stadstuin - Britt worden de meeste verhaallijnen afgerond, maar enkele verhaallijnen zijn nog open en zullen naar verwachting in deel 3 verder gaan. Daarnaast doet een aantal keuzes van de zussen vermoeden dat die mogelijk nog terug zullen komen in het derde deel, want hier en daar is er nog twijfel. Nog even geduld (september 2019) en dan kunnen we lezen hoe het gaat met de zussen en de stadstuin.

De stadstuin 2 - Britt

1  2  3  4  5

"Britt', het tweede deel van de trilogie "De Stadstuin' van Anne West! Britt is de meest vrijgevochten van de drie Stadstuin-zussen. Waar haar zus Maud een serieuze carrière ambieert en Yara zich moet redden als single mom, heeft Britt jarenlang in een commune in het buitenland gewoond. Nu is ze terug en is het uitgerekend zij die echt iets van de Amsterdamse stadstuin van haar vader probeert te maken. Samen met de onuitstaanbaar zakelijk ingestelde Menno en de lieve tuinman Kees opent ze er een winkel om de producten uit de tuin te verkopen. Maar Britt blijft zoekende naar haar eigen levensvervulling. Dit tweede deel van de Stadstuin-trilogie van Anne West is weer net zo grappig en hartverwarmend als het eerste.