Recensie: Kaapse corruptie RECENSIE

Recensie: Kaapse corruptie – Mike Nicol

Fish Pescado is een privédetective die dol is op surfen. Aan zijn zorgeloos bestaan komt een einde wanneer hij een opdracht krijgt van Vicki Kahn, advocaat en pokeraar. De zoektocht van Fish naar een moordenaar leidt hem naar een politiecommissaris, Jacob Mkezi. Die man heeft een oogje op Vicki en is verwikkeld in een leven met neushoornsmokkelaars, huurmoordenaars en geheime informatie. Vicki en Fish weten al snel niet meer wie nog te vertrouwen is en wie niet en wie heeft het op hun leven voorzien?

Kaapse corruptie is een Zuid-Afrikaanse thriller van Mike Nicol. In zijn nieuwste thriller beschrijft Nicol het leven in Zuid-Afrika na de apartheid. Het verhaal is opgebouwd uit twee delen die op het einde in elkaar vloeien. Enerzijds heb je het verhaal van Fish Pescado en Vicki Kahn, maar anderzijds wisselt de auteur dit af met het verhaal van een moordcommando uit de jaren 1970-1980. Het moordcommando ruimt in opdracht vrijheidsstrijders en tegenstanders van het apartheidsregime uit de weg. In het begin zijn die twee verhaallijnen heel verwarrend. Je snapt niet wat de schrijver zijn intentie is om die twee verhalen te mengen en je zit ook niet goed in het verhaal. Pas op het einde wanneer alles samen komt, begin je de bedoeling van Mike Nicol te snappen.

De titel van het boek Kaapse corruptie is goed gekozen. Het schetst een beeld van een hedendaags Zuid-Afrika. Er wordt ook goed het belang beschreven van de corruptie en het eigenbelang en wie goed is en wie niet. De gewone man staat machteloos en dat is ook hoe Mike Nicol het beschreven heeft met behulp van de vader van een slachtoffer van een auto ongeluk.

Het verhaal komt traag op gang. Mike Nicol heeft er heel wat personages in verwerkt en het duurt even voor die allemaal tot uiting komen. Dat zorgt er ook voor dat het minder boeiend is en dat je je gedachten er niet kunt bij houden. Op het einde van Kaapse corruptie komen al deze verhalen samen, maar weet je niet meer wat je ervoor hebt gelezen of waar het nog om gaat. Sommige hoofdstukken voelen aan als nutteloos en overbodig en je begrijpt niet waarom de schrijver niet meer geschrapt heeft. Wat wel positief is, is dat Mike Nicol een sfeer creëert. Je hebt als lezer het gevoel dat je samen met de personages in dezelfde ruimte staat. Je beleeft het samen met de personages. Allicht komt dat door de conversatiestijl die Mike Nicol hanteert. De auteur had wel dieper mogen ingaan op de karakters van de personages. Nu blijven die karakters op de oppervlakte. Mike Nicol had wat meer diepgang mogen creëren.

Met Kaapse corruptie heeft Mike Nicol een nieuwe thriller geschreven. Deze thriller blijft jammer genoeg wat op de oppervlakte, zowel qua personages als qua verhaallijnen. Het is een gemiste kans. Om die reden krijgt het boek van mij drie hartjes.

Recensie: Kaapse corruptie – Mike Nicol

Kaapse corruptie

1  2  3  4  5

Privédetective Fish Pescado houdt zich meer bezig met zijn surfplank dan met zijn zaken. Aan zijn luie strandleventje komt een eind als hij een opdracht krijgt van Vicki Kahn: advocaat, pokeraar, wereldvrouw. Fish' zoektocht naar een moordenaar leidt hem naar de politiecommissaris, een man met een oogje op Vicki en een smerig verleden vol neushoornsmokkelaars, huurmoordenaars en geheime informatie die letterlijk goud waard is. Al snel weten Vicki en Fish niet meer wie er nog te vertrouwen is – en wie het op hun leven heeft voorzien.