Recensie: Beautiful Boy RECENSIE

Recensie: Beautiful Boy – David Sheff

Beautiful boy is een indrukwekkend en mooi waargebeurd verhaal. Nic Sheff – een talentvolle, slimme en sociale jongen – verliest zichzelf in een verslaving aan Crystal Meth. Het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van zijn vader, David Sheff. David verteld hoe hij zijn zoon – Nic Sheff – tien jaar lang ziet worstelen aan deze drugsverslaving en wat deze verslaving precies met Nic doet en wat het met hemzelf doet. Daarnaast kijkt David ook terug op zijn eigen jeugd en de misstappen die hij in het verleden heeft gemaakt en daaruit blijkt dat hij de verlokkingen zelf maar al te goed kent.

David Sheff is een Amerikaanse journalist. Het boek Beautiful boy is gebaseerd op zijn artikel uit het New York Times Magazine. Naast dit boek en verschillende artikelen heeft hij samen met zijn zoon een boek geschreven voor jonge kinderen over de gevolgen van drugs, alcohol en verslaving. Het boek Beautiful boy is in 2018 ook verfilmd.

Beautiful boy is een ontroerend waargebeurd verhaal. In het boek beschrijft David Sheff op een aangrijpende en op sommige stukken luchtige manier de heftige situaties die hij meemaakt omtrent de drugsverslaving van zijn zoon. Het verhaal wordt alleen vanuit Davids perspectief geschreven. Op sommige momenten zou het fijn zijn als ook de zienswijze van zijn zoon aan bod zou komen. Nic Sheff heeft inmiddels zelf ook een boek geschreven vanuit zijn perspectief, dus dit boek zal zeker antwoord kunnen geven op vragen die de lezer mogelijk heeft over hoe hij zijn verslaving heeft ervaren. Het boek leest goed weg, omdat de schrijver erg fijn en helder schrijft. Hij besteedt niet overdreven veel aandacht aan de omgeving. Hierdoor wordt nogmaals benadrukt dat het verhaal écht gaat over de drugsverslaving zijn zoon. Het verhaal geeft op een mooie en soms heftige wijze weer wat de impact is van een drugsverslaving.  Het gaat in het boek niet zozeer op de impact voor Nic, maar om de impact op zijn vader. Je kunt je als lezer makkelijk verplaatsen in David Sheff waardoor je je goed kunt voorstellen hoe groot de impact van deze verslaving is geweest. Ook is Beautiful boy een leerzaam boek, omdat het zeer expliciet benadrukt wat de gevolgen zijn van een drugsverslaving en hoe moeilijk het ook voor de familie van de verslaafde persoon is.

Beautiful boy is een ontroerend, mooi en bovenal waargebeurd verhaal. David Sheff – vader van Nic Sheff – verteld vanuit zijn eigen perspectief hoe hij zijn zoon tien jaar lang ziet worstelen met een drugsverslaving. Het boek is fijn geschreven waardoor het makkelijk wegleest. Op sommige momenten zou het fijn zijn om ook Nic’s zienswijze te kunnen lezen waardoor je als lezer een completer beeld krijgt van de situatie.

Recensie: Beautiful Boy – David Sheff

Beautiful Boy

David Sheff

27 november 2018

ISBN 9789401458450
    Uitgever Lannoo
    384 pagina's

Lannoo

1  2  3  4  5

Wanneer de jonge Nic zichzelf verliest in een drugsverslaving, gaat zijn vader, journalist David Sheff, wanhopig op zoek naar een manier om zijn zoon te redden. Hij probeert de situatie te bevatten door meer inzicht te krijgen in de ziekte.

Maar terwijl zijn kind steeds dieper wegzakt in de verwoestende cirkel van drugs, afkicken en hervallen, komt het gezin hard onder druk te staan. Nic blijft wegvluchten voor de familie die hem weigert los te laten, tot hij uiteindelijk op de grenzen van hun liefde botst...