Recensie: [Gewoon] verliefd RECENSIE

Recensie: [Gewoon] verliefd - Luc Descamps

Wanneer de directie besluit een nieuwe leraar Engels aan te nemen, doet deze beslissing heel wat meisjesharten op hol slaan. Met name Charlotte uit de mentorklas van Joeri Stevens waagt haar kansen bij de nieuwe leraar en al snel werpt ze zich letterlijk voor zijn voeten. Joeri Stevens daarentegen doet zijn best deze verleiding te negeren. Hij probeert zijn grenzen te bewaken en tegelijkertijd het geheim dat hij met zich meedraagt..

[Gewoon] verliefd is onderdeel van een reeks opzichstaande verhalen met in ieder boek andere personages. Daardoor is deze romantische Young Adult ook perfect apart te lezen, zonder dat je de voorgaande boeken hebt gelezen. Het maakt het natuurlijk wel leuker om alle boeken uit de reeks te lezen, omdat je op die manier ook kennismaakt met de schrijfstijl, die toch wel bijzonder te noemen is. Het duurt even om gewend te raken aan de schrijfstijl van Luc Descamps, maar als dat eenmaal het geval is, leest het boek heerlijk vlot weg.

Luc Descamps heeft weer een pareltje afgeleverd met [Gewoon] verliefd. Het is het zoveelste boek dat aandacht besteed aan de problemen waar tieners tegenaan kunnen lopen op de middelbare school. De personages zijn van het soort dat je in elke middelbare schoolklas tegenkomt; de rustige types, de dominante types, de studiebol, de durfal. Juist door deze variatie in het soort personages, zal vrijwel iedere lezer een personage tegenkomen waarmee hij of zij zichzelf kan identificeren. Door deze mate van herkenning, komt het verhaal dichterbij de werkelijkheid voor de lezer en dat maakt het tevens gemakkelijk om je in te leven in het verhaal.

Sommige personages uit [Gewoon] verliefd zijn om van te houden, terwijl je bij andere personages juist een mate van ergernis ontwikkelt tijdens het lezen. Het feit dat deze gevoelens überhaupt opgewekt worden bij de lezer, bewijst dat het boek erg pakkend is. Zo had ik bijvoorbeeld al gauw een kleine hekel aan het personage Charlotte, een meisje dat zichzelf erg op de voorgrond duwt en geen rekening houdt met de gevolgen van haar acties. Toen ik erachter kwam dat er ook een bepaalde achtergrond zat achter dat gedrag, vergrootte dat mijn meelevendheid iets voor Charlotte, maar niet genoeg om haar echt te gaan waarderen. Hoewel Charlotte zo’n beetje het hoofdpersonage is van het verhaal, stoorde haar persoonlijkheid mij niet zo erg dat het iets aan het verhaal zelf veranderde. Integendeel zelfs, het verhaal ging mij juist meer interesseren door haar tegendraadse en irritante persoonlijkheid. Great job, Luc Descamps!

Al met al is [Gewoon] verliefd een heerlijk boek dat lekker vlot wegleest en waarbij je je geen seconde zult vervelen. Een aanrader voor met name het publiek dat nog schoolgaand is, of net klaar is hiermee, vanwege de setting van het verhaal.

Gewoon verliefd

1  2  3  4  5

Laat me het zo stellen: als de directie het nodig vindt om een jonge stud op ons los te laten, sta ik niet in voor de gevolgen. Ik weet nu al dat Engels dit jaar mijn lievelingsvak wordt. Mark my words!
    Hij is jong, knap, goed gebouwd en leraar. Zij zijn nog jonger, ze voelen zich vrij... en ze zijn zijn leerlingen.
    Wanneer de nieuwe leraar Engels de klas binnenstapt, doet hij ongewild heel wat hormonen op hol slaan. Sommige meisjes tonen ineens wel heel veel interesse. Vooral queen Charlotte heeft haar zinnen op hem gezet.
    Maar hij weet wat hem te doen staat. Hij bewaakt zijn grenzen... én het geheim dat hij met zich meedraagt.