Recensie: Leven met wind mee RECENSIE

Recensie: Leven met wind mee - Jelle Hermus

Hoe kan je je leven zo inrichten dat er minder ‘drama’ in voorkomt? Jelle Hermus presenteert de oplossing: mediteren. Hoe je deze gewoonte je leven laat binnensijpelen en hoe ze dan je leven ook nog beter maakt, legt hij haarfijn uit. Maar er staat (gelukkig) ook nog veel meer in Leven met wind mee. Hoe je kan luisteren zonder te oordelen, hoe je de controle kan loslaten en hoe je je negatieve gedachten kan beheersen, zijn daar enkele voorbeelden van.

Het eerste boek van Jelle Hermus, Steeds leuker, werd verkozen tot het Beste Spirituele Boek van 2018 en heeft wekenlang in de bestsellerlijsten gestaan. Zijn website, 'soChicken', is ook al in de prijzen gevallen en is al drie keer verkozen tot Beste Gezondheid & Welzijn website van het jaar. Het is zeker een aanrader om de website te bezoeken en een aantal artikelen (of alle artikelen) te lezen. Er is erg veel informatie te vinden over alles wat je kan helpen om je leven leuker te maken en er wordt op een speciaal onderdeel van de site een koppeling gemaakt met het boek. Je kan je eigen windmachine beheren, als bonusmateriaal bij het boek.

Je leven leuker maken; dat klinkt bijna te goed om waar te zijn, maar Jelle Hermus heeft het tot zijn doel gemaakt om door middel van kleine ingrepen grote stappen richting een gelukkiger leven te zetten. En die kleine ingrepen deelt hij graag met ons. In Leven met wind mee gaat het erom wat je vanbinnen voelt en denkt en hóe je je daar minder door laat beïnvloeden. De vergelijking dat gedachten als scheten zijn, levert in ieder geval stof tot nadenken op.

Het lijkt allemaal wat zweverig en zo voelt het met momenten tijdens het lezen ook wel. Mediteren is de oplossing en zal je leven veranderen, dat zal allemaal best, maar dan moet je er ook effectief mee aan de slag gaan. Oké, elke dag gaan zitten dus en dan zal oefening kunst baren. Jelle Hermus is er heel duidelijk in dat je dit deel helemaal zelf moet doen en daar heeft hij ook helemaal gelijk in. Het is geen gemakkelijke gewoonte om aan te leren, maar het voelt wel goed om een moment in te bouwen waarop je aan helemaal niets denkt.

Leven met wind mee leest erg vlot en past zo prima in het motto dat het leven aangenaam moet zijn. De vergelijkingen die gemaakt worden, blijven op het netvlies hangen en je bekijkt je gedachten nooit meer met dezelfde ogen. Je stelt ze je voor als scheten… De grappige ondertoon die vanaf het hoofdstuk 'woord vooraf' opvalt, blijft bewaard gedurende het hele boek en zorgt meerdere malen voor een glimlach op je lippen. De toegankelijkheid straalt er vanaf en dat is zeker één van de grote pluspunten van het boek. Ook al twijfel je misschien over de inhoud van de tekst, het is erg leuk om het alleen al te lezen.

Tegelijkertijd is dat ook een valkuil. Doordat alles zo rooskleurig wordt voorgesteld, of in ieder geval de toon erg rooskleurig aanvoelt, lijkt het soms wat geforceerd. Daar komt nog eens bij dat Hermus ook een bedrijf draait dat cursussen aanbiedt en die vind je ook terug op zijn site. Dat zorgt ervoor dat er een commercieel tintje aan verbonden is en eens dat gevoel je besluipt, raak je het niet zo makkelijk weer kwijt.

Leven met wind mee is een erg prettig boek om te lezen en bevat zeker de nodige tips en uitdagingen om beter om te gaan met je eigen gedachten en eventueel te starten met mediteren. Of het boek ook je leven zal veranderen, hangt volledig van jezelf af, maar je kan je wel bewust worden van enkele elementen in je leven die je anders kan aanpakken. Hermus slaagt erin om de aandacht van de lezer continu vast te houden en weet alle begrippen erg beeldend uit te leggen. Na het dichtslaan van het boek blijven de belangrijkste lessen als vanzelf in je hersenpan kleven door de veelvuldige herhaling. Er zit inspiratie genoeg in om je leven op een andere manier te bekijken, maar je moet het ook allemaal met een korreltje zout nemen. De waarheid zal voor de meeste mensen ergens in het midden liggen.

Recensie: Leven met wind mee - Jelle Hermus

Leven met wind mee

1  2  3  4  5

"Dramaloosheid' – zo noemt Jelle het. Een leuk en moeiteloos leven met minder tegenwind en veel minder ellende. In "Leven met wind mee' laat Jelle Hermus zien hoe je de kwaliteit van je leven drastisch verbetert met één simpele gewoonte die alles verandert.
    Na zijn succesvolle debuut "Steeds leuker' gaat Jelle Hermus in dit praktische boek een stap verder en een laag dieper. Leer over scheten, meditatie en de kracht van innerlijke rust. En laat je meenemen op reis langs een simpeler leven vol kalmte, compassie en dolle pret.
    Want het leven hoeft niet zo moeilijk te zijn. En zodra je leert om je eigen drama te verminderen, kun je zomaar met een wezenloze glimlach op je snoet over straat lopen. Best fijn.
    Jelle Hermus is oprichter van het succesvolle platform soChicken.nl, waar jaarlijks meer dan 9 miljoen mensen broeden op een leuker leven. Het is zijn missie om onze samenleving liefdevoller te maken. Zijn eerste boek, Steeds leuker, werd verkozen tot Beste Spirituele Boek 2018.