Recensie: We doen wat we kunnen RECENSIE

Recensie: We doen wat we kunnen geschreven - Lykele Muus

We doen wat we kunnen is een mooi en ontroerend verhaal. Tom, Gwenn en hun dochter Elisa hebben samen met een ander gezin Danny, Esther en Madelon een vakantiehuisje in Zeeland. De dochters – Elisa en Madelon – zijn elkaars beste vriendinnen. De gezinnen spatten uiteen door een noodlottig ongeval. De dochters van beide gezinnen raken betrokken bij een crash met een quad. De gezinnen maken hierna moeilijke tijden door met alle gevolgen van dien en stuiten op één ongelofelijke en onvermijdbare moeilijke keuze.

Lykele Muus is een Nederlandse acteur en schrijver. Het boek We doen wat we kunnen is alweer het tweede boek van zijn hand.

We doen wat we kunnen is een ontroerend verhaal. In het boek beschrijf Lykele Muus op uiterst beeldende wijze wat de betrokken gezinnen meemaken. Door zijn beeldende schrijfwijze krijg je als lezer een erg helder en scherp beeld van de situatie. Op sommige momenten lijkt het zelfs alsof je als lezer naar een film kijkt die zich voor je ogen afspeelt. Het boek is opgebouwd uit kleine hoofdstukken waardoor het verhaal erg makkelijk wegleest. Het boek eindigt met een klein hoofdstuk over ieder van de hoofdpersonen waardoor het verhaal écht wordt afgesloten. De schrijver besteed precies voldoende aandacht aan het omschrijven van de omgeving. De nadruk ligt echt op de dilemma’s waar de gezinnen mee te maken krijgen en hoe zij zich tegenover elkaar staande houden. Je kunt je als lezer erg makkelijk verplaatsen in de hoofdpersonen, omdat je veel over de hoofdpersonen weet. Ook wordt er ingegaan op het verleden van de karakters waardoor je een nog completer beeld krijgt van deze boeiende personages. Met dit boek introduceert Lykele Muus ook een aantal lastige vraagstukken, zoals: ‘Zou je jouw kind opofferen, om een kind van een ander te kunnen redden?”. Als lezer word je vanaf het eerste moment in deze dilemma’s meegetrokken. Het verhaal laat je tot aan de laatste pagina niet meer los.

We doen wat we kunnen is een erg mooi en ontroerend boek over de dilemma’s van twee bevriende gezinnen. De dochters van beide gezinnen raken betrokken bij een ernstige crash met een quad. Hoe ga je hier als ouders mee om en hoe weerhoudt zich dat tot het andere gezin? Het boek is erg fijn geschreven waardoor het makkelijk wegleest. De hoofdpersonen zijn interessant en het verhaal is van begin tot het eind erg boeiend. Als lezer wordt je vanaf de eerste pagina’s in de moeilijke dilemma’s meegezogen.

We doen wat we kunnen

1  2  3  4  5

Twee bevriende gezinnen delen een vakantiehuisje aan zee: Esther, Danny en hun dochter Madelon; Gwen en Tom en hun dochter Elisa. Na een tragisch ongeluk met een quad belanden hartsvriendinnen Madelon en Elisa in het ziekenhuis. Esther en Danny hebben geluk: Madelon lijkt er goed vanaf te zijn gekomen. Maar Elisa ligt in een coma en Gwen en Tom moeten afwachten of hun dochter nog ontwaakt. Dan blijkt dat Madelon een hartinfarct heeft en met spoed een donorhart nodig heeft. Het hart van Elisa welteverstaan. De verhoudingen worden onverbiddelijk door elkaar geschud en de vier ouders moeten een onmogelijke keuze maken. De borrel rond het kampvuur verandert in een schaakspel. De vrienden worden vijanden.

We doen wat we kunnen is een filmische, beklemmende roman vol scherpe dialogen en confronterende vragen. Wat blijft er van jezelf en je relatie over als je kinderen wegvallen? En hoe krijg je vrienden zover om hun enige dochter op te offeren om die van jou te kunnen redden? Esther, Danny, Gwen en Tom moeten kiezen: vechten en verliezen of opgeven en opnieuw beginnen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn