Recensie: Solo RECENSIE

Recensie: Solo - Jesper Stein

Nadat Axel Steen zijn carrière bij de politie achter zich heeft gelaten, wordt hij hoofd beveiliging bij een investeringsbank. Hoewel Axel hiermee hoopt op een rustiger en minder gevaarlijk leven, is niets minder waar. Axel start een onderzoek naar de ontvoering van de vrouw van zijn baas. Daarnaast zorgt een reeks van gebeurtenissen ervoor dat hij betrokken raakt bij een politieonderzoek naar de moord van een jonge immigrant. Zijn voormalige collega Vicki Thomson leidt dit onderzoek. Samen proberen ze te helpen bij elkaars onderzoeken om de daders te vinden.

Solo is onderdeel van een, tot nu toe, vierdelige serie over Axel Steen. Desondanks kan dit boek ook prima los van de reeks gelezen worden. Alle karakters die in de eerdere boeken zijn voorgekomen, worden in dit boek belicht en belangrijke achtergrondinformatie over de karakters die van belang zijn voor het verhaal worden verteld. Voor degenen die de serie van het begin af aan hebben gelezen, wordt echter niet te veel achtergrondinformatie gegeven.

Jesper Stein maakt gebruik van een prettige schrijfstijl. De zinnen zijn niet te lang en er worden geen moeilijke woorden gebruikt. Daar komt bij dat er gebruik is gemaakt van korte hoofdstukken, waardoor het boek heel vlot leest. Het hoofdpersonage, Axel Steen, uit Solo is uitgewerkt tot een levensecht persoon. De strijd die Axel voert tussen zijn gezin of de drang om criminelen te pakken, is voelbaar en realistisch beschreven waardoor de lezer met Axel mee gaat leven.

Om de spanning in het boek op te voeren, wordt het verhaal verteld in twee verhaallijnen; een over Axel Steens leven en een over het politieonderzoek. Hierdoor worden meerdere cliffhangers gecreëerd en wordt de lezer gestimuleerd om door te lezen. Het verhaal wordt aan het einde helaas te snel afgerond en niet goed uitgewerkt, waardoor de spanning niet tot een hoogtepunt komt. Dit komt vooral doordat de manier waarop Axel aan het einde oog in oog komt te staan met de dader aanvoelt als een gemakkelijkheidsoplossing.

In Solo wordt echter wel perfect aangehaakt bij de actualiteiten. Door het politieonderzoek naar de moord op de jonge immigrant, wordt de immigrantenproblematiek in Denemarken erg goed duidelijk en voelbaar gemaakt. Hierbij wordt tevens aangehaakt bij de problematiek omtrent immigranten en Islamitische Staat (IS). Jesper Stein laat echter het onderzoek niet alleen om deze problematiek draaien en zorgt met een plottwist voor een onvoorspelbare uitkomst van het politieonderzoek.

Solo is een spannende thriller waar politie en bedrijfsleven elkaars wegen kruisen. Tevens wordt er goed aangehaakt bij de actualiteiten die niet alleen in Denemarken, maar in heel Europa spelen. Helaas is het einde echter niet goed uitgewerkt en voelt deze aan als een gemakkelijkheidsoplossing.

Recensie: Solo - Jesper Stein

Solo

1  2  3  4  5

Axel Steen heeft zijn leven bij de politie achter zich gelaten en is hoofd beveiliging van een internationale investeringsbank geworden. Hij kijkt uit naar de zomervakantie met zijn vrouw en dochter wanneer een vertrouwde werknemer van de bank wordt betrapt op een miljoenenzwendel. Axel moet hem ontslaan, discreet en zonder dat de politie erbij betrokken wordt. Het is het begin van een fatale reeks gebeurtenissen in een wereld waarin geld heilig is.
    Tegelijkertijd wordt een jonge immigrant vermoord gevonden in een kelder. Axels voormalige collega Vicki Thomsen leidt het onderzoek. Zij komt hevig onder druk te staan omdat niemand in uit de omgeving met de politie wil praten. Er lopen lijnen naar Syrië en alles wordt nog ingewikkelder als blijkt dat de vermoorde immigrant in het geheim nauw contact met de politie had. En met één agent in het bijzonder: Axel Steen.