Recensie: Florida RECENSIE

Recensie: Florida - Lauren Groff

Elf verhaaltjes, langer of korter, maar allemaal draait het om één ding: de Amerikaanse staat Florida. Een plek waar de natuur zijn eigen weg gaat: met wilde reptielen, allesverwoestende stormen en eenzame mensen. Allerlei personages passeren de revue, van groot tot klein, van oud tot jong en allemaal hebben ze hun eigen kijk op het leven.

Florida is een bijzondere, literaire roman van Lauren Groff. De roman is een verzamelbundel van kortere en langere verhalen, waardoor je constant een andere setting hebt, maar Florida als constante houdt. Maar de staat Florida is in de roman zoveel meer dan alleen een setting, het is een soort vast gegeven dat heel de tijd andere vormen aanneemt en elk verhaaltje achtervolgt.

Florida bestaat dus uit allemaal verschillende verhaaltjes, die niet worden ingeleid met een introductie. Je valt midden in een scenario en weet nog helemaal niks. De verhalen beelden fragmenten uit het leven van de personages uit, waar het bij sommige verhalen over een tijdsbestek van drie weken gaat, is het bij een ander verhaal alleen een woeste nacht. Doordat je zo weinig over de personages weet, bouw je ook geen echte band met ze op, maar toch leef je met ze mee. Ondanks de vele vragen die de korte verhaaltjes bij de lezer oproepen, geeft het verhaal telkens op het eind wel voldoening. En dat terwijl Lauren Groff de verhaaltjes geen standaard “happy ending” geeft.

Ook al lijken de verhalen soms random gekozen, de lezer ervaart de verhaaltjes toch als verbonden. Zo zijn er een paar gemeenschappelijke delers te vinden tussen de verschillende personages. Alle personages zijn eigenlijk heel eenzaam, de een omdat ze achtergelaten is, terwijl de ander onder de mensen is. Ondanks deze eenzaamheid, spreken een aantal personages toch uit dat ze gelukkig zijn. De kracht van de roman Florida schuilt dan ook in deze eerlijke, reflectieve openbaringen. Ook leeft het merendeel van de personages in constante angst. Voornamelijk angst om dingen waar ze helemaal geen directe invloed op hebben, zoals klimaatverandering. De roman weet op deze manier het sociologische begrip voorzorgscultuur een gezicht te geven.

De schrijfstijl van Lauren Groff is intens. Het is een wildernis van redeneringen en metaforen, maar op tijd doeltreffend om niet zinloos te zijn. Deze weelderige beschrijvingen komen overeen met de robuuste natuur van Florida. De roman Florida hult zich in duisternis en dat is iets wat je als lezer moet kunnen waarderen. Hierbij moet duister niet als spanning of depressief worden opgevat, maar meer als het verlengde van mysterieus.

Dit alles maakt van Florida een unieke roman. Eentje die de lezer aan het denken zet en tegelijkertijd de lezer stil krijgt. De weelderige manier van schrijven is soms overweldigend en maakt dan ook diepe indruk bij de lezer. Tegelijkertijd is Florida een hele vage roman, zonder houvast met veel diepe “zinkgaten”. Kortom, het is een uniek werk dat zeker waardering verdient.

Recensie: Florida - Lauren Groff

Florida

1  2  3  4  5

In haar nieuwe boek neemt Lauren Groff de lezer mee naar een wereld die zowel huiselijk als ongetemd is – een plek waar de dreigingen van de natuur altijd op de loer liggen, maar waar het grootste gevaar nog altijd gevormd wordt door de mens met zijn psyche en zijn emoties. Een korte vakantie kan worden verstoord door een panter op zoek naar voedsel, of door een geheime seksuele uitspatting. De verhalen in Florida worden bevolkt door een stel door hun ouders verlaten zusjes, een jongen die in alle eenzaamheid opgroeit, een rusteloos echtpaar, een dakloze vrouw en een onvergetelijk en terugkerend personage: een echtgenote en moeder in tweestrijd. De verhalen in deze bundel beschrijven uiteenlopende personages, stadjes, decennia (en soms zelfs eeuwen), maar Florida – met zijn landschap, klimaat, geschiedenis en unieke temperament – blijft altijd het middelpunt. Pijnlijk precies en effectief weet Groff te schrijven over de momenten en keuzes die de loop van een mensenleven bepalen.