Recensie: Her Royal Highness RECENSIE

Recensie: Her Royal Highness – Rachel Hawkins

Her Royal Highness is het vervolg op Royals van Rachel Hawkins. In dit deel volgen we een ander hoofdpersonage, namelijk Millie. Millie heeft sinds kort een ‘soort van relatie’ met haar beste vriendin Jude, maar wanneer Jude ineens staat te zoenen haar ex is Millie’s hart gebroken. Ze twijfelde al een tijd om haar laatste schooljaar in Schotland af te maken, maar nadat haar hart is gebroken besluit ze ervoor te gaan. Eenmaal in Schotland vindt Millie alles geweldig, behalve haar kamergenoot Flora. Flora is niet alleen arrogant en onaardig, ze blijkt ook nog eens een prinses te zijn. Maar wanneer Millie Flora beter leert kennen, blijkt ze eigenlijk ook maar gewoon een mens te zijn en langzaamaan ontwikkelt Millie gevoelens voor haar…

Het eerste deel van Royals was echt geweldig. Gelukkig stelt dit tweede deel over het algemeen niet teleur! Her Royal Highness is een heerlijk, luchtig, romantisch verhaal dat perfect past bij de zomermaanden. Her Royal Highness is een boek met twee LGBTQ karakters in de hoofdrol. Tegenwoordig worden er (gelukkig) meer boeken geschreven met LGBTQ karakters. Wat daarin opvalt is dat daar vaak de nadruk gelegd wordt op de seksuele geaardheid van de hoofdpersonages. In Her Royal Highness is dit eigenlijk niet het geval. Het wordt wel even aangekaart dat Millie biseksueel is en dat Flora lesbisch is, maar het gaat niet om hun zoektocht naar hun identiteit of geaardheid. Dit is een verfrissende insteek en hiermee laat het boek ook zien dat het normaal is om biseksueel/lesbisch te zijn. Het boek gaat net als een heteroseksuele romance over hun schoolperikelen en het feit dat ze elkaar niet mogen, maar stiekem verliefd zijn op elkaar. Het is fijn om deze representatie een keer terug te zien.

Millie is een heerlijk karakter en je gunt haar echt de liefde, helemaal nadat haar vriendin Jude haar hart heeft gebroken. Flora daarentegen is een koele kikker. Ze is arrogant en lijkt eigenlijk geen hart te hebben. In het begin is het daarom ook lastig om haar als karakter leuk te vinden, maar wanneer ze eenmaal begint te ontdooien kan je niet anders dan haar in je hart sluiten! De twee karakters hebben een geweldige dynamiek in het boek en je hoopt ook echt dat ze uiteindelijk bij elkaar zullen komen.

Wat ik persoonlijk in dit boek miste was de humor. Het eerste deel Royals zat boordevol hilarische scènes, ik betrapte mezelf er meermaals op dat ik hardop om het boek heb zitten lachen. Ondanks dat er in dit deel af en toe wel een grappige passage terugkomt, zat er verder een stuk minder humor in. Daarnaast gaat het boek nergens echt de diepte in. Het blijft allemaal een beetje oppervlakkig. Maar aan de andere kant is dit boek ook niet als serieuze en zware lectuur bedoeld. Het is echt een heerlijk boek voor tussendoor, het is luchtig en je hoeft er niet te veel bij na te denken.

Ondanks dat Her Royal Highness het vervolg is op Royals, is het boek wel goed los te lezen. Het verhaal is eigenlijk losstaand van het eerste deel. Wel komen de karakters uit boek 1 terug in Her Royal Highness. Voor de fans is dit ontzettend leuk om over te lezen, omdat je dan weer even kunt zien hoe het de karakters is vergaan en hoe het nu met ze gaat.

Rachel Hawkins heeft met Her Royal Highness een prima vervolg geschreven op Royals. Ondanks dat ik de humor in dit verhaal miste heb ik genoten van Millie en Flora. Beide karakters hebben zeker een plek in mijn hart veroverd. Als je op zoek bent naar een luchtig boek om deze zomer te lezen, dan is Her Royal Highness zeker een aanrader!

Recensie: Her Royal Highness

Her Royal Highness

1  2  3  4  5

Millie Quint is er kapot van als haar vriendin met een ander zoent. Omdat ze de gedachte om elke dag met haar ex geconfronteerd te worden niet kan verdragen, besluit Millie om beurzen aan te vragen voor prestigieuze scholen. Hoe verder van Houston, hoe beter.
    Millie kan haar geluk niet op als ze wordt toegelaten tot een van de meest exclusieve scholen ter wereld in de Schotse Hooglanden. Alles aan Schotland is anders: het landschap is mistig en groen, de school is prachtig en de studenten vinden haar Amerikaanse accent superschattig. Er is alleen één probleem: Millies kamergenoot Flora gedraagt zich als een echte prinses. Ze ís ook een echte prinses. Van Schotland.
    De twee kunnen elkaar niet uitstaan, maar voordat Millie het doorheeft, heeft ze wéér een vriendin. Prinses Flora zou een nieuw hoofdstuk in haar liefdesleven kunnen zijn, maar Millie weet dat de kans op een happily ever after klein is. Het echte leven is tenslotte geen sprookje… Of toch wel?

Her Royal Highness is het vervolg op Royals, maar met nieuwe personages!

'Een kroon op Hawkins' eerdere werk. Dit is de perfecte tienerfilm uit je dromen.' Entertainment Weekly