Recensie: De honderd levens van Nemesio RECENSIE

Recensie: De honderd levens van Nemesio  - Marco Rossari

Een groot en beroemd Italiaanse schilder, Nemesio Viti, wordt honderd jaar en dat moet gevierd worden met een grote expositie over zijn levenswerk en leven in Milaan. Zijn zoon Nemo houdt zich er ver vandaan. Zijn band met zijn vader is niet sterk, gezien Nemesio al zeventig was toen Nemo werd geboren. Nemo houdt er daarnaast ook een enigszins depressieve levensstijl op na en leeft een teruggetrokken bestaan. Tijdens de verjaardagsceremonie krijgt Nemesio echter een beroerte en raakt in coma. Nemo, als enige nabestaande, wordt gevraagd betrokkenheid te tonen. Na een bezoekje aan zijn vader krijgt Nemo ’s nachts vreemde dromen en hij droomt over de honderd levensjaren van zijn vader en wordt als zodanig meegezogen in de Italiaanse geschiedenis. Leert hij zijn vader dan toch nog begrijpen?

De honderd levens van Nemesio is een literaire historische roman, boordevol informatie over de Italiaanse geschiedenis van de afgelopen honderd jaar. De schilder Nemesio werd geboren in 1899, waar dus de vertelling in de dromen begint. Twee wereldoorlogen, partizanen, futuristen, orthodox communisten en Italiaanse grootheden, het komt allemaal aan bod. Een zeer interessante roman wanneer je geïnteresseerd bent in Italië en haar geschiedenis en op een luchtige manier daar meer over te weten wilt komen. Tijdens het lezen leert de lezer dan ook van alles over Italiaanse kunst en literatuur. Het mannelijk ego speelt een grote rol in De honderd levens van Nemesio, met daarnaast het thema over een vader-zoon relatie; de zoon weet zich geen houding in de schaduw van zijn beroemde oudeheer. Het gevaar van een roman dat een eeuw aan geschiedenis wil beslaan, is dat er af en toe iets te ver afgedwaald wordt van de hoofdlijn, waardoor een beschreven communistisch sprookje de lezer te veel uit het verhaal trekt.

De honderd levens van Nemesio is op vele punten hilarisch. Schunnige opmerkingen en opgeschreven gedachten en hier en daar een beetje kort door de bocht, maakt dat het verhaal luchtig wordt en gemakkelijk te lezen. De Italiaanse auteur Marco Rossari schrijft dan wel een dik verhaal, boordevol elementen, maar het leest heerlijk vlot weg. Voor deze vertaling mogen ook de vertalers een schouderklopje krijgen, het is niet gemakkelijk om de schrijfstijl, woordgebruik en de grappen in een vertaling perfect over te laten komen. De auteur Rossari heeft zich overduidelijk verdiept in de historische context en de historische elementen lijken dan ook heel waarheidsgetrouw over te komen.

De honderd levens van Nemesio is een veelzijdig en prachtig werk, dat de lezer ook wel een dubbel gevoel geeft tijdens het lezen. De tweedeling tussen fictie en verweven non-fictie is af en toe bizar. Hoe geloofwaardig is het nu eigenlijk dat je het volledige levensverhaal van je ouder ’s nachts droomt, en dan ook wel tot in de details. Natuurlijk zijn de personges Nemesio en Nemo fictief, maar de lezer moet dan ook tijdens het lezen goed doorhebben wanneer er fictief en non-fictief geschreven wordt door Rossari. Desondanks is het een hilarisch, veelzijdig en leerzame historische roman die zeker de aandacht van de geïnteresseerde lezer verdient. Een roman die je zeker niet moet laten liggen!

De honderd levens van Nemesio

1  2  3  4  5

Een grote Italiaanse roman over vaders en zonen

De beroemde schilder Nemesio Viti wordt honderd jaar en dat moet gevierd: met een grote expositie over zijn leven en werk in Milaan. Geboren in 1899 maakte hij twee wereldoorlogen mee, vocht bij de partizanen, maakte furore bij de futuristen, werd orthodox communist, en ontmoette grootheden als Picasso, Hemingway en Billy Wilder. En een niet onbelangrijke liefhebberij van Nemesio waren de vrouwen – in een kleine eeuw tijd versleet hij er vele en verwekte enkele kinderen.

Tijdens de ceremonie krijgt Nemesio, inmiddels samenwonend met zijn verzorgster, een beroerte en raakt in een coma. De enige nabestaande is zijn zoon Nemo, die een grote afkeer van hem heeft en niets met hem te maken wil hebben. Maar terwijl Nemesio op zijn sterfbed ligt, droomt Nemo 's nachts over het bijzondere leven van zijn vader. Hij wordt meegezogen in honderd jaar Italiaanse geschiedenis en gaandeweg begint hij te begrijpen waar zijn eigen wortels liggen. Eindelijk komt Nemo uit de schaduw van zijn beroemde vader.