Recensie: Wolinoti RECENSIE

Recensie: Wolinoti - Dimitri Leue

Wolinoti - Het houten kind, is een sprookje van Dimitri Leue. Je volgt het verhaal van een houthakker en zijn vrouw. Ze willen heel graag een kind maar helaas lukt dit niet. Tot op een dag de houthakker een houten kind redt uit een boom. Maar het houten kind komt alleen tot leven bij zijn redder dus de vrouw ziet niet dat het houten kind leeft. Dan steelt een rover het houten kind. Wanneer het de rover niet lukt om het houten kind tot leven te wekken, wil hij het verbranden. Zal het de houthakker en zijn vrouw lukken om op tijd bij het houten kind te zijn, zodat ze nog lang en gelukkig leven? Lees, of beluister dit verhaal en wordt betoverd door dit sprookje.

Wolinoti kun je niet alleen lezen, je kunt er ook voor kiezen om het te beluisteren met de QR-code in het boek. Het boek wordt dan voorgelezen en daarbij is prachtige klassieke muziek opgenomen. Ook zijn sommige achtergrondgeluiden opgenomen, zoals fluitende vogels wanneer je leest dat de houthakker hout aan het hakken is. Kinderen die naar de gesproken tekst luisteren zullen wellicht eerst even moeten wennen aan de Vlaamse tongval, maar ik vond dit persoonlijk geen nadeel. Wel is het zo dat de gesproken tekst sommige zinnen anders vertelt dan ze in het boek staan. Er zijn dan woorden toegevoegd, weggelaten of in een andere volgorde gesproken. Wat mooi is, is dat de verteller verschillende stemmetjes gebruikt tijdens de ingesproken tekst. Hierdoor weet je als luisteraar precies wie in het verhaal iets zegt.

Wolinoti is een boek dat is geschreven op rijm. Hierdoor leest het erg prettig en kom je als lezer in een soort cadans. Het boek is verdeeld in korte hoofdstukken die ideaal zijn om voor te lezen tijdens korte momenten. Het boek is gedrukt op dik papier wat het boek een stevige en luxe uitstraling geeft. De illustraties in Wolinoti zijn erg mooi. Ze lijken stuk voor stuk gemaakt te zijn van hout en dit geeft mooi de sfeer weer van dit boek.

Concluderend heeft Dimitri Leue met Wolinoti, het houten kind, een prachtig sprookje geschreven over een houthakker en zijn vrouw en het houten kind dat op een dag in hun leven komt.

Recensie: Wolinoti - Dimitri Leue

Wolinoti