Recensie: Het geheim van de stoere prinses RECENSIE

Recensie: Het geheim van de stoere prinses - Anna Woltz & Roos van den Berg

Het geheim van de stoere prinses door Anna Woltz is één van de verhalen uit de boekenserie Het geheim van... door uitgeverij Leopold. In deze serie worden verschillende stoere boeken uitgegeven voor zowel jongens als meisjes in de basisschoolleeftijd. Het geheim van de stoere prinses is geïllustreerd door Saskia Halfmouw. Het idee van het verhaal komt van Roos van der Berg, zij won in 2007 de GEHEIM-wedstrijd. Samen met Anna Woltz mocht zij daarom dit boek schrijven, een verhaal waar zij zelf de hoofdrol in speelt.

Prinses Rosalie Sophia is het wonen in het paleis zat. Ze is er klaar mee om altijd op handen gedragen te worden, in de mooiste jurken rond te lopen en nooit buiten de koninklijke gronden te komen. Ze heeft, zoals kinderen dat kunnen hebben, maar één grote wens, en dat is naar school gaan. Een echte school, met echte kinderen die haar niet met u aanspreken. Iets wat de jonge lezertjes zich misschien helemaal niet kunnen voorstellen, wat deze kinderen meteen aan het nadenken kan zetten over de leuke kanten van school. Want voor Roos zijn die er zeker, ze bekijkt de wereld van normale kinderen met een heel liefdevolle blik. De wereld van Prinses Rosalie Sophia is namelijk wel heel fascinerend. Met het vliegtuig en een butler wordt ze naar haar school gebracht. Pas zodra ze haar jurk met juwelen omruilt voor een spijkerbroek is ze Roos van den Berg. Een heerlijk gek en avontuurlijk verhaal, waar menig kind uren over kan fantaseren. Maar ook een verhaal dat de normaalheid van het leven in de schijnwerpers zet, want stiekem kan naar school best heel leuk zijn. Zo bewijst Roos. Dit bijzondere meisje laat dus goed zien wat ‘normale’ kinderen allemaal voor bijzondere ervaringen op kunnen doen door gewoon naar school te gaan en contact te leggen met andere kinderen. Ze laat daarmee het normale zien in het speciale en dat is erg leuk.

Roos vecht daarnaast tegen de verwachtingen die er van haar bestaan, met name door haar ouders. Dit is ook iets waar veel kinderen zich iets bij voor kunnen stellen. Wat Roos echter ook ontdekt is wat het opgroeien als prinsesje eigenlijk met haar heeft gedaan. Hoewel ze een lief en stoer meisje is, heeft ze ook een aantal heel nare trekjes. Een flinke dosis zelfreflectie is verwerkt in dit verhaal, waardoor Roos ook een mooie groei doormaakt. Hoewel Roos juist behandelt wilt worden als een écht persoon, komt ze er ook achter dat ze eigenlijk ook wel erg verwende trekjes heeft. Mooi dat dit zo in een jeugdboek verwerkt is. Zo verwacht ze dat haar vriendinnen haar hun broodje geven als ze daar trek in heeft en heeft ze geen idee hoe ze om moet gaan met tegenslagen. Maar gaandeweg, met een beetje hulp van haar vrienden, ontdekt ze steeds beter hoe ze zich moet gedragen als niet-prinses. De kracht van vrienden is in dit verhaal dan ook heel belangrijk. De prinselijke ervaring van Roos lijkt zelfs nog goed van pas te komen wanneer de school waar ze zo graag naartoe gaat moet verhuizen.

Roos gaat naar school met een illusie dat daar alles beter zou zijn, ze komt daar in de echte wereld én ze komt zichzelf tegen. De bladzijdes vliegen voorbij, want het verhaal is spannend, avontuurlijk en een tikje emotioneel. Roos vindt wat voor haar echt belangrijk is en ze ontdekt haar eigen krachten. Wanneer haar ouders dit dan ook inzien wordt dit boekje alleen maar leuker. De moralen worden voor de lezertjes op subtiele wijze ingepakt, maar ze zijn zeker aanwezig. Het geheim van de stoere prinses door Anna Woltz en Roos van den Berg, geïllustreerd door Saskia Halfmouw is een heerlijk, avontuurlijk verhaal over een prinsesje dat undercover naar een heel normale school gaat. Het is een fantasierijk verhaal, met een mooie boodschap.

Geheim van… - Het geheim van de stoere prinses

1  2  3  4  5

Rosalie Sophia is een prinses. Elke dag komt ze met het koninklijk vliegtuig naar school. In de lucht verwisselt ze haar prinsessenjurk voor een spijkerbroek en haar diamanten armband voor kralen van plastic. Behalve haar beste vriend Alexander weet niemand dat Rosalie een prinses is. In de klas heet ze gewoon Roos. Ze wil niet anders zijn dan andere kinderen!

Maar dan moet haar school verhuizen naar een grijs gebouw van beton midden in de stad. Het lijkt wel een gevangenis. Rosalie bedenkt een plan om haar school te redden. Maar kan ze geheim houden dat ze een prinses is?

Getipt! door de Nederlandse Kinderjury