Recensie: De Uitverkorene RECENSIE

Recensie: De Uitverkorene - Taran Matharu

Taran Matharu is bekend geworden door zijn Summoner-serie. Hierin komt een geweldig fantasy verhaal, met een onwijs goede worldbuilding, tot leven. Nu is het eerste deel, De Uitverkorene, van zijn nieuwe serie ‘Contendor’ verschenen. En mede door zijn eerdere boeken heb ik toch wel hoge verwachtingen van dit boek. Maar zijn deze ook daadwerkelijk uitgekomen?

In De Uitverkorene van Taran Matharu volgen we Cade. Hij is een jongen die uit India komt, die wegens een misverstand op een kostschool terecht is gekomen. Maar van het een op het andere moment bevindt hij zich bovenop een klif en moet hij het opnemen tegen een monster. Het lukt hem uiteindelijk om de ‘adder’ (zoals hij hem zelf heeft genoemd) te verslaan en al snel komt hij andere leerlingen van de kostschool tegen. Zij zijn terechtgekomen in een compleet nieuwe (en onbekende) wereld, waarin ook dinosaurussen en mensen uit het verleden leven. Maar wat doet hij daar? Hoe is hij er gekomen? En nog belangrijker: hoe kan hij het overleven?

In het begin van De Uitverkorene worden het verleden en het heden door Taran Matharu met elkaar afgewisseld. Helaas voegt het verleden niet zo heel veel toe aan het verhaal. Je komt namelijk niet echt iets te weten over de personages, alleen dat het bijvoorbeeld pestkoppen zijn. Hierdoor leer je eigenlijk niemand echt kennen, waardoor het moeilijk is om een band met de personages op te bouwen. Ze bleven behoorlijk oppervlakkig en gingen niet de diepte in. Dit geldt ook voor de personages die later in het verhaal op het toneel verschijnen.

Het concept van De Uitverkorene is echt ontzettend interessant en er zitten ook zeker een aantal hele toffe elementen in het verhaal. Zo betrekt Taran Matharu dingen uit onze hedendaagse wereld en dingen uit het verleden in zijn verhaal. Er worden onder andere referenties gemaakt naar The Simpsons, de Bermuda driehoek en ook dinosaurussen komen voorbij. Hierdoor wordt het verhaal herkenbaar en toch wel redelijk interessant.

Taran Matharu probeert het verhaal in De Uitverkorene zo mysterieus mogelijk te houden. Als lezer weet je hierdoor niet zo goed wat er aan de hand is en word je van de ene gebeurtenis in de andere gegooid. Het voelt af en toe een beetje chaotisch aan, omdat alles zo vaag blijft en het lange tijd onduidelijk is waar het verhaal precies naartoe gaat. Natuurlijk is dit goed voor het verrassingselement aan het einde van het boek, maar toch is het fijn om door het verhaal heen iets meer informatie te krijgen.

Wat zeker een pluspunt is aan De Uitverkorene is de spanningsboog. Deze wordt mooi opgebouwd. Er dreigt eigenlijk continu gevaar voor Cade (en de rest) en ook de aftellende klok naar het grote gevecht zorgt ervoor dat je toch wel door wilt blijven lezen. Ook de actie in het boek is goed en duidelijk uitgewerkt. Door de beeldende schrijfstijl van Taran Matharu komen de gevechten met bijvoorbeeld de dinosaurussen namelijk tot leven.

Helaas is De Uitverkorene van Taran Matharu dus niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Het concept was interessant, spannend en tof. Alleen had de uitwerking toch echt iets beter gekund. Zeker de personages hadden minder oppervlakkig mogen zijn en het verhaal had net iets minder vaag moeten zijn. Gelukkig zit het verhaal wel vol met spanning en actie en wordt er aan het einde van het verhaal op veel vragen een antwoord gegeven. Hierdoor ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig naar het volgende deel in de Contendor-serie.

Contender 1 - De uitverkorene

1  2  3  4  5

Cade wordt van het ene op het andere moment vanuit zijn eigen tijd en leven naar een andere wereld getransporteerd. Al snel blijkt dat het rijk waarin hij is beland, wordt bewoond door wezens uit het verleden: prehistorische dieren, monsterlijke beesten en – wat eigenlijk nog vreemder is – mensen uit verschillende tijdperken. Cade heeft maar weinig tijd om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, want al snel moet hij samen met een groep anderen meedoen aan een bruut toernooi, dat georganiseerd wordt door geheimzinnige opperheren. Wie zijn zij? En waarom hebben ze juist deze jongeren uitgekozen? Cade moet zich klaarmaken voor de strijd, want vluchten is geen optie…